Recensie: De wrekers 1 - Staalhart - Brandon Sanderson

Titel: De wrekers 1 - Staalhart
Auteur: Brandon Sanderson
ISBN: 9789021403090
416 pagina's | Uitgeverij Q | juni 2016
David Sanderson:
is een populaire Amerikaanse fantasyschrijver. Hij werd in vier jaar zes keer genomineerd voor de David Gemmell Legend Award en mocht deze prijs in 2012 in ontvangst nemen. Zes van zijn boeken hebben hoog op de New York Times-bestsellerlijst gestaan. Van veel van zijn boeken (waaronder Staalhart) zijn de filmrechten verkocht.

Tien jaar geleden verscheen Calamity aan de hemel en ontwikkelden sommige mensen ineens bijzondere krachten. Deze zogeheten 'Epics' kregen niet alleen een gave, maar ook een onstilbare honger naar macht en destructie. Niemand durft de Epics een strobreed in de weg te leggen. Niemand, behalve de Wrekers. Die geheimzinnige groep heeft al meerdere onverslaanbaar geachte Epics uitgeschakeld. David is vastbesloten de Wrekers op te sporen en ze te overtuigen hun vizier te richten op de wrede Epic Staalhart. Die regeert als een tiran over Newcago en is verantwoordelijk voor de dood van Davids vader. Staalhart staat erom bekend onsterfelijk te zijn, maar David is de enige die Staalhart ooit heeft zien bloeden. En hij zint op wraak.

Dit is voor mij een eerste kennismaking met deze schrijver en met dit genre. "Postapocalyptische fictie" een duur woord voor "Het einde van de menselijke beschaving". Een SF/fantasy verhaal vol met fantasiefiguren met speciale gave. Een apart genre waar ik niet warm voor loop. Desondanks zit dit verhaal erg goed in elkaar en zijn de omschrijvingen van personages en omgevingen subliem. Volop actie en spanning. Bovendien zit er naast de fantasie ook zeker een verhaal achter. David (ik-figuur) die de dood van zijn vader wil wreken.

Het verhaal speelt zich af in Newcago, een stad met "onderstraten" waar de onderdrukten wonen, de armen en minder bedeelden. Dan heb je de "bovenstad" waar Staalhart het voor het zeggen heeft met zijn volgers. Hier wonen de rijken en collaborateurs in dienst van Staalhart. "Je deed wat nodig was om jezelf te handhaven".

Staalhart is een wreed persoon, een tiran. "Zweeft, armen als stalen balken, benen als bergen en een nek als een bomstronk. Met dat gitzwarte haar, die vierkante kaak, die onmogelijke lichaamsbouw en zijn lengte van meer dan twee meter was hij niet log of onhandig, maar majestueus". Zijn volgers zijn epic's met allemaal speciale gaven. De doodwijzer verandert mensen tot as en bot. De mazzelaar heeft voorkennende gaven. Enz.

De tegenhangers zijn de Wrekers (helden) deze komen in opstand tegen het keizerrijk van Staalhart. David droomt al vanaf zijn 8ste jaar om mee te vechten met deze groep. Tien jaar later is het zover en neemt David deel aan de harde strijd om Staalhart en zijn gevolg te overwinnen.

"De helden komen vast en zeker, maar soms moet je ze een handje helpen".

Dit is het eerste deel van een trilogie. Voor mij zijn deze boeken niet echt weggelegd, teveel SF, ik laat het dan ook bij dit ene deel. Voor echte liefhebbers van dit genre is dit een topboek en raad ik deze trilogie zeker aan.