Recensie: Free Run - Annemarie Bon

Titel: Free Run
Auteur: Annemarie Bon
ISBN: 9789048832156
192 pagina's | Uitgeverij Moon | juni 2016

Annemarie Bon:
Annemarie Bon is kinderboekenschrijfster van informatieve boeken en leesboeken, maar ook van verhalen, artikelen en puzzels voor allerlei leeftijden. Haar werk als journaliste betekende het begin van haar carrière als boekenschrijfster. Als freelance journaliste schreef Bon namelijk stukjes voor de kinderpagina van het Brabants Dagblad. Uiteindelijk werd ze in 1991 hoofdredacteur van het kinderblad Taptoe, begon ze tegelijkertijd ook verhaaltjes te schrijven voor Okki en verschenen haar eerste informatieve boekjes. Sinds 2002 is zij fulltime auteur.

Ward heeft geen identiteitsbewijs, hij is nooit aangegeven bij de burgerlijke stand - hij bestaat niet. Als zijn eveneens illegale, Venezuelaanse moeder op een dag wordt opgepakt en uitgezet, staat Ward er alleen voor. De enige die daar verandering in kan brengen is zijn biologische vader, die hem bij zijn geboorte nooit erkend heeft. Dan begint een spannend verhaal over de zoektocht naar Wards biologische vader. Wat Ward op de been houdt, is zijn passie voor freerunning.

Wanneer je het voorkant  ziet en de titel van het boek leest denk je dat het gaat over "Freerunning, geen gebouw te hoog, geen afstand te ver om niet te durven springen, tegen muren opspringen, de stad als een apenkooi zien". Oké dit komt er af en toe in voor, maar het verhaal reikt veel verder, heeft een grotere inhoud.

Eduardo Marquez (Ward) 15 jaar leeft samen met zijn moeder illegaal op een zolderkamertje. Wanneer zijn moeder wordt opgepakt en het land uit wordt gezet blijft Ward alleen achter.  Staatloos, zonder ID, geen bestaansrecht omdat zijn biologische vader hem nooit heeft aangegeven als zoon. "Een steeds herhalende film van op straat geknikkerd worden, behandeld worden als criminelen".

Ward is dakloos, een zwerfjongere, maar toch geeft hij de moed niet op en gaat op zoek naar zijn vader met de weinige aanwijzingen die hij heeft. Hans uit Den Bosch. Hij wordt geholpen door zijn vriend Marnix die hem onderdak geeft, Rama die vertelt over de tijd dat ze zijn vader kende en Liz en goede vriendin. "Alleen op straat zien te overleven was toch wat anders dan samen met je moeder".

Wanneer hij Hans vindt blijkt deze een dubbelleven te lijden en zich bezig te houden met vieze zaakjes. Door hem te vertrouwen komt Ward in de problemen en belandt in de gevangenis. "Hij palmde je in, die zak, zijn bloedeigen vader, was verantwoordelijk voor zijn ellendige leven".

"Ik wil iemand zijn en mogen bestaan. Ik wil een normaal leven. Het is wreed. We zijn moeder en zoon, maar mogen door allerlei rare wetten niet samenleven in hetzelfde land".

Uiteindelijk wordt zijn vader opgepakt, komt zijn moeder vrij door verjaring van de straf en krijgt Ward een takenstraf. "En vestig je hoop maar op de toekomst. Ondanks je ellende nu ziet je leven er rooskleuriger uit dan ooit".