Recensie: Vertel me drie dingen - Julie Buxbaum

Titel: Vertel me drie dingen
Auteur: Julie Buxbaum
Recensie: Saskia
ISBN: 9789026139628
352 pagina's | Uitgeverij De Fontein | juni 2016

Julie Buxbaum:
Julie Buxbaum groeide op in New York en studeerde aan de Harvard Law School. Ze woont nu in Los Angeles. Als bijbaantje tijdens haar studie moest ze mensen heel erg lang wakker houden in een laboratorium waar werd onderzocht hoe mensen slapen. Vertel me drie dingen is Julie's Young Adult debuut. Ze kreeg het idee voor dit boek toen ze een anonieme e-mail kreeg. Eerder schreef zij twee romans voor volwassenen.

Jessie is verhuisd en alles voelt verkeerd: haar nieuwe kakschool, haar nieuwe huis, haar nieuwe stiefmoeder en haar arrogante stiefbroer. En ze mist haar overleden moeder. Dan krijgt Jessie een mail van een jongen die zich Iemand-Niemand noemt. Ze mag alles aan hem vragen: welke meiden ze moet vermijden, wie haar vrienden zouden kunnen worden en waarom ze beter geen vega-burgers uit de kantine kan eten. Al snel wordt Iemand-Niemand Jessies reddingsboei. Maar wie op school is toch deze mysterieuze jongen?

Recensie door Saskia:
Dit boek leest lekker weg, het gaat over de zestienjarige Jessie die haar moeder verloren heeft en een aantal jaren daarna met haar vader gaat verhuizen om bij zijn nieuwe vriendin en diens zoon Theo te gaan wonen. Jessie worstelt nog heel erg met de dood van haar moeder en de verhuizing naar haar nieuwe woonplaats maakt het er niet gemakkelijker op. De eerste dag op haar nieuwe school krijgt ze een mail van Iemand Niemand, deze persoon wil zijn identiteit niet prijsgeven maar weet Jessie wel te vertellen met wie ze wel en met wie ze geen vriendschap moet sluiten. De gevoelens van Jessie worden mooi verwoord, heel herkenbaar voor pubers denk ik. Uiteindelijk word Jessie verliefd op Iemand Niemand ... maar wie is deze persoon toch?? Pas op het laatst wordt het duidelijk, ik vond het een leuk boek maar wel voorspelbaar en echt een boek voor meiden vanaf een jaar of zestien.

1. Het klinkt als een boek die op zich leuk kan zijn, maar echt voor de momenten dat je een beetje wil lezen zonder te denken. Het is geen boek die ik direkt op mijn tr lijst zou zetten, maar helemaal vergeten toch ook weer niet. Fijne en eerlijke review.