Recensie: Zeezicht - Linda van Rijn

Titel: Zeezicht
Auteur: Linda van Rijn
Recensie: Xandra Sc.
ISBN: 9789460682766
277 pagina's | Uitgeverij Marmer | april 2016
Linda van Rijn:
Linda van Rijn is na haar studie Literatuurwetenschappen in de reisbranche gaan werken. Eerst in het buitenland als reisleidster op diverse locaties en tegenwoordig als manager bij een grote toeristische organisatie. Al die jaren bleef ze geïnteresseerd in literatuur en ze schreef verhalen, maar nooit met het doel auteur te worden. Dat veranderde na het lezen van Cruise van Suzanne Vermeer. Met haar succesvolle literaire thrillers Last Minute, Piste Alarm, Blue Curaçao, Winter Chalet, Viva Espana, Off Piste en de minithriller Vakantievrienden is ze inmiddels een gevestigd auteur in dit genre. Al haar boeken hebben in de Bestseller60 gestaan.
Tijdens de vakantie in Bergen aan Zee heeft de man van Anouk eindelijk weer tijd voor zijn gezin. Maar tijdens de surpriseparty voor zijn veertigste verjaardag slaat het noodlot toe... Door de crisis zit de jaarlijkse vakantie naar Spanje er dit jaar niet in voor Jan en Anouk. De meubelwinkels waarvan Jan eigenaar is draaien minder goed en een luxe vakantievilla kunnen ze nu niet betalen. In plaats daarvan gaan ze met hun kinderen Timo en Lena naar Bergen aan Zee, waar ze gratis in het vakantiehuis van een bevriende zakenrelatie kunnen verblijven. Anouk is hard toe aan de vakantie. De laatste maanden zijn erg druk geweest. Doordat Jan personeel heeft moeten ontslaan, moest ze voortdurend bijspringen en dat naast haar eigen baan en de zorg voor de kinderen. Bovendien zijn de spanningen in haar huwelijk opgelopen. Jan heeft meer oog voor zijn computer dan voor haar en dat is zich gaan wreken. Anouk hoopt op vakantie weer dichter tot elkaar te komen. In eerste instantie lijkt dat ook te gebeuren: Jan is ontspannen en als hij ook nog te horen krijgt dat de zaak een grote order heeft gekregen, gaat het eindelijk wat beter met zijn humeur. Anouk probeert op haar beurt iets positiefs te doen en organiseert een surpriseparty voor zijn veertigste verjaardag. Had ze dat maar nooit gedaan...

Recensie door Xandra Sc:
De kaft doet denken aan een mooie zomerroman. Wat het ook wel is met een klein thrillertje erin. Het boek leest makkelijk weg en heeft me op zich wel geboeid. Het boek speelt zich af in Nederland, Bergen aan Zee. Hier gaat het gezin van Anouk heen op zomervakantie in plaats van een dure vakantie naar Spanje. Het boek speelt zich af in ongeveer drie weken tijd en wordt verteld vanuit Anouk. In deze vakantie wordt haar leven en dat van haar gezin volledig op zijn kop gezet. Een niet echt vernieuwend verhaal met een kleine verassende wending op driekwart van het boek. Ik vond het een wat eenvoudige verhaallijn, maar hierdoor vond ik het een perfekt vakantieboek. Je kan de draad goed vasthouden, weinig hoofdpersonen (dus heerlijk overzichtelijk) en toch pakkend.

Ik geef dit boek 2,5 ster, het is niet super spannend, maar goed voor een paar uur lekker lezen.