22-07-16

Recensies: Judaskus - Linda Jansma

Titel: Judaskus
Auteur: Linda Jansma
Recensie: Clasien, Xandra Sc.
Genre: Thriller
ISBN: 9789461091635
344 pagina's | De Crime Compagnie | juni 2016

Linda Jansma:
Linda Jansma schrijft psychologische thrillers met een maatschappelijk thema, bijna allemaal gebaseerd op waargebeurde verhalen. Door haar filmische beschrijvingen en oog voor detail weet zij haar lezerspubliek aan zich te binden. Ook haar gedegen research draagt bij aan de authenticiteit van haar verhalen en zorgt ervoor dat ze als levensecht worden ervaren. Inmiddels heeft Linda zeven titels op haar naam staan, waaronder de bestsellers Houvast, Tweestrijd en Kwetsbaar – de heruitgave van Caleidoscoop (2010) – waarmee zij de Schaduwprijs 2011 won, de prijs voor het beste Nederlandstalige debuut. Daarnaast werd Schuilplaats uitgeroepen tot Beste Vrouwenthriller 2013, stond Kwetsbaar op de longlist van de Gouden Strop en Houvast en Verbroken op die van De Diamanten Kogel.

Het verhaal:
Eén ongeluk. Twee gezinnen. Wat is de link? Huisartsenechtpaar Barbara en Marcus van Brederoo wonen met hun twee dochters in een dorpje in Friesland. Wanneer Barbara ontdekt dat haar man iets voor haar verzwijgt, is ze vastbesloten te achterhalen wat dat is.

Recensies

Clasien:
Geheimen uit het verleden vormen een link met twee gezinnen. Twee mannen met geheimen die dingen verzwijgen en hun echtgenotes die achter die geheimen willen komen. Wat bindt deze gezinnen...

Stukje bij beetje kom je erachter wat er destijds gebeurt is. Elk hoofdstuk wisselt van hoofdpersoon, waardoor je ieder persoonlijk leert kennen en weet wat er in hen omgaat. Vooral Barbara (ik-vorm) leer je als personage goed kennen. Wederom eindigt dit boek met een plot dat ik niet aan had zien komen.

Linda Jansma is één van mijn favoriete Nederlandse thrillerschrijfsters, ze weet altijd te boeien, heeft goede thema's en een makkelijk taalgebruik. Hierdoor lezen haar boeken ontspannend, ondanks dat het thrillers zijn. Bovendien heeft ze de gave om je in het verhaal te laten verdrinken, zodat je alleen maar door wilt lezen.


Xandra Sc:
Ik voelde me als Judas, die zijn beruchte kus uitdeelt: de man die ik kus, die zal het zijn.

Mooie en aantrekkelijke kaft, al vind ik deze niet zo bij het verhaal passen. Het boek is opgedeeld in 4 gedeeltes. Het verhaal begint met een flashback, waardoor ik gelijk nieuwsgierig naar het verhaal was. Je volgt drie vrouwen, Barbara, Annelien en Daniëlle. In het verloop (derde gedeelte) van het verhaal komen alle verhaallijnen bij elkaar. Tussendoor zijn er nog enkele flashbacks. Het boek boeide me dus gelijk. Het was van het eerste woord tot het laatste woord spannend. Interessante verhaallijn, niet te ingewikkeld of teveel aan details.

Het boek bevat spanning, wroeging, emotie, haat, liefde, familieliefde. Een echte vrouwenthriller. Ik geef het boek 4 sterren. Het enige minpuntje vond ik dat sommige gedeeltes in ik-vorm geschreven waren en andere in de 3persoon. Dit vond ik zelf soms verwarrend. Maar verder echt een aanrader!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen