Recensies: Schaduwvechters - Walter Lucius

Titel: Schaduwvechters (Hartland-trilogie 2)
Auteur: Walter Lucius
Recensie: Coenraad, Clasien, Xandra Sc.
ISBN: 9789024567904
416 pagina's | Luitingh-Sijthoff | april 2016

Walter Lucius:
Walter Lucius is het schrijverspseudoniem van scenarist en producent Walter Goverde. De vlinder en de storm is het eerste deel van de Hartland-trilogie en tevens zijn fictiedebuut. Walter werkte als scenarist, regieassistent en regisseur voor theatergroep Affect, het Zuidelijk Toneel en de Blauwe Maandag Compagnie. Als televisieregisseur maakte hij dramaproducties, documentaires en items. Bijna tien jaar lang was hij ook regisseur van Het Klokhuis. Met zijn eigen audiovisueel bedrijf Odyssee Producties realiseerde hij voor een aantal ministeries projecten zoals de inburgeringsfilm Naar Nederland.

Journaliste Farah Hafez wordt gezocht door internationale veiligheidsdiensten vanwege haar vermeende aandeel in een gijzelingsactie in Moskou. Ze vlucht naar Jakarta om haar onderzoek naar de criminele praktijken van een Russische oligarch door te zetten. Gesteund door collega Paul Chapelle, die in Moskou en Johannesburg nieuwe sporen vindt, legt ze het internationale netwerk van de Rus bloot...

Vanwege haar vermeende betrokkenheid bij een gijzelingsactie in Moskou wordt journaliste Farah Hafez gezocht door de internationale veiligheidsdiensten. Ze vlucht met behulp van vrienden naar Jakarta waar ze haar onderzoek naar criminele praktijken van een Russische oligarch, genaamd Lavrov, voortzet. Haar collega Paul Chapelle vindt in Moskou en Johannesburg nieuwe bewijzen van deze misdadige organisatie, met als gevolg dat ze er steeds meer gebeten op raken om tot het uiterste te gaan, zodat ze aan Lavrov’s praktijken een einde kunnen maken.

Het internationale netwerk van Lavrov die jonge jongetjes ronselt voor vermaak is tevens verantwoordelijk voor de Amsterdamse hit-en-run-actie op een Afghaanse jongen. Een Nederlandse minister is bij deze zaak betrokken. De chauffeur van de minister heeft een verklaring afgelegd over die avond maar wordt later hangend in een strop gevonden. Het onderzoek loopt vast.

Schaduwvechters is het tweede deel in de Hartland Trilogie. In het eerste deel De vlinder en de storm speelt Farah Hafez voornamelijk de hoofdrol. In Schaduwvechters is ze minder prominent in beeld, maar daar heeft de spanningsboog niet onder geleden, deze blijft strak staan. Haar mannelijke collega, die ze vanuit haar jeugd kent, heeft een belangrijke rol in dit boek. Door zijn ontdekkingen krijgt het verhaal nieuwe wendingen die ervoor zorgen dat je als lezer steeds weer wordt verrast. In Amsterdam houden hoofdinspecteur Radjen Tomasoa en zijn collega Esther van Noordt zich bezig met een moord op een man die een belangrijke getuige is voor hun onderzoek op de hit-en-run-actie ten aanzien van de Afghaan.

Het verhaal is opgebouwd in vijf delen. In elk deel komen verschillende verhaallijnen aan bod, die tezamen een eenheid vormen. Walter Lucius heeft zich goed in zijn personages verdiept die allen met veel tegenslag te maken krijgen, wat voor de nodige spanning en actie zorgt. De actiescènes zijn fraai beeldend geschreven, waardoor het verhaal goed gaat leven. Schaduwvechters is een krachtig en bondig geschreven boek, waarin continu van alles in ontwikkeling is. Hierdoor blijf je als lezer geboeid tot en met de laatste letter. Het boek is een lust om te lezen en een parel voor in je boekenkast.

Schaduwvechters is het tweede deel van de Hartland trilogie. Ik heb dit exemplaar als recensieboek gekregen. Alhoewel ik niet echt fan was van het eerste deel ben ik toch in deel twee begonnen. Ook dit boek is een dikke pil en niet aan mij besteedt. Het verhaal gaat verder maar is ook goed zelfstandig te lezen. Je krijgt flashbacks en samenvattingen te lezen uit deel één. Het verhaal speelt zich af in Rusland, Amsterdam, Jakarta en Zuid-Afrika en beschrijft de problemen van corruptie, seksueel misbruik en jihad.

Ik ben geen fan van zulk soort thrillers, terroristische organisaties, het gaat mij net allemaal iets te ver. De Russische namen stoorden mij ook. Dit keer volgt er wel een ontknoping. Al met al een spannend verhaal maar niet mijn ding. Het leest als een actiefilm, de omschrijvingen van omgevingen zijn goed neergezet. Het verhaal gaat ook verder in op het kindermisbruik uit het eerste deel. Destijds heeft de Millennium trilogie mij ook niet kunnen overtuigen, beide trilogieën zijn vergelijkbaar.

Xandra Sc:
Gelijk na boek 1, De Vlinder en de storm, ben ik begonnen in boek twee. Je zou de boeken ook afzonderlijk van elkaar kunnen lezen. (Alleen heb je meer gedetailleerde informatie uit boek 1, welke dus niet persé noodzakelijk is om boek 2 te lezen.) Er zijn in dit boek drie verhaallijnen, Farah is in Indonesië, Paul is in Nederland en Zuid-Afrika en Anya bevindt zich in Rusland. De drie persoonlijkheden en andere personen die een grote rol spelen in dit boek zijn allemaal goed en sterk neergezet. Ook dit boek is opgedeeld in delen.

Deel 1, Aanval. Het begin van dit boek vond ik wat gehaast. Er wordt met enkele verwijzingen terugverwezen naar boek 1. Door een nieuwe rechercheur op de zaak te zetten geeft de hoofdinspecteur een samenvatting. Zodat je als lezer ook wat achtergrondinformatie hebt. Dit is prettig als je boek 1 gelezen hebt, je wilt niet weer een hele samenvatting van wat je al gelezen hebt.

Deel2, Ritueel. "Na het trillen van de grond kwam de storm van glas. Glas dat in splinters en scherven met grote snelheid de straat over schoot. …… Na de glasstorm kwam het vuur in de vorm van steekvlammen, vurige grijparmen die om zich heen sloegen. En met de vlammen kwamen ijzer, steen en rotzooi mee". Ook in dit boek een beeldende schrijfstijl. Het lijkt in dit tweede boek, in deel 2 nog niet tot een doorbraak in de zaak te komen. In alle facetten lijkt het nog ingewikkelder geworden.

Deel 3, Vlucht. Vooral dit gedeelte in het boek bevat ontzettend veel details. Er is geen vaart meer en ik heb het met enige tegenzin doorgelezen.

Deel 4, Gebed. In dit gedeelte komt weer iets meer vaart gelukkig. Er is meer actie, zonder op allerlei details in te gaan. "Ze begon te tellen. Hijgend telde ze elke gewonnen meter. Maar die tijdelijke euforie voelde steeds geforceerder aan. De angst zal al in haar lichaam, was al in haar bloedvaten en in haar hoofd gekropen, en woekerde voort en spreidde zich uit".

Deel 5, Verraad. Dit laatste gedeelte leest ook weer prettig met hele mooie en pakkende zinnen. "Dood zijn is niet zo’n klus’, sprak hij kalm.’ Maar doodgaan, dat is pas een opgave".

Het tweede boek eindigt met een beetje een open einde. Voor mij had de Hartland-trilogie hier ook afgelopen kunnen zijn. Farah wordt uitgenodigd voor de herbegrafenis van haar vader door de ambassadeur in Nederland van de Islamitische Republiek Afghanistan. Conclusie, ik geef dit boek 3 sterren, omdat ik het veel minder verrassend vond dan boek 1. Het gaat voor mij wat op dezelfde voet verder en is met heel veel details geschreven. Ik ben benieuwd wat boek 3 nog zal brengen.

"Je vlucht voor wat jou achtervolgt, maar hoe harder je vlucht, des te feller het achter je aan komt. En op een dag haalt het je in. Dan heb je geen andere keuze dan je om te draaien en het recht in de ogen te kijken". Zo is de strekking van de twee boeken tot nu toe. Iedereen zet zich tot het bot in om alles boven tafel te krijgen en gerechtigheid te krijgen!