Recensie: Dood van een thrillerschrijfster - Pauline Slot

Titel: Dood van een thrillerschrijfsters
Auteur: Pauline Slot
ISBN: 9789029505710
224 pagina's | De Arbeiderspers | mei 2016

Pauline Slot:
Pauline Slot studeerde Nederlands aan de Rijksuniversiteit Leiden met als specialisatie taalbeheersing. In 1988 ging ze werken aan de universiteit van Amsterdam, daar schreef ze een proefschrift over retorische vragen dat in 1995 verscheen onder de titel Vroeg ik jou wat? Haar debuutroman Zuiderkruis verscheen in 1999 en ging over haar haar vijftien maanden durende wereldreis per fiets door Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, Fiji en Cookeilanden.

Op haar idyllische landgoed in Griekenland ontvangt Selma Hoogstins, auteur en schrijfcoach, gasten die ongestoord aan een boek willen werken. Onder hen is Esther Noordvlucht, bekend thrillerschrijfster. Terwijl Selma alles doet om haar gasten te vrijwaren van kleine en grote crises, werkt Esther aan het vervolg op haar bestseller De Vinex-club. Dan wordt haar lichaam gevonden op het strand, en blijkt niets wat het leek.

Recensie door Clasien:
Dit boek is leuk om te lezen, maar ik vond het geen hoogstandje. Een roman die beschrijft hoe mensen denken een boek te gaan schrijven en daarvoor in "schrijfretraite" gaan bij Selma Hoogstins op Hermera in Griekenland. Het verhaal keuvelt een beetje door, vertelt over de verschillende soorten schrijvers met hun ideeën. Ben je geïnteresseerd in de wereld van de aankomende schrijver dan is dit boek leuk en leer je misschien nog iets bij. Spannend is het zeker niet, helemaal aan het eind gebeurt er iets. Pauline Slot is goed in het beschrijven van omgevingen, de voor- en nadelen van Griekenland, de crisis, de zwerfhonden en de prachtige uitzichten.