01-08-16

Van Bali naar Nederland met een 125cc motor - Gerard Elferink


In Van Bali naar Nederland met een 125cc motor vertelt Gerard op zijn eigen vrolijke, soms cynische, maar altijd losse manier hoe het is om zo’n reis te maken. Hij kijkt nadrukkelijk met zijn eigen ogen, en ziet daardoor vaak wat anderen niet zien. Het is heerlijk om op die manier kennis te maken met een volk, met een cultuur, met de natuur, en met de unieke instelling die ervoor zorgt dat een avonturier altijd wel overeind blijft.

96 pagina's | ISBN: 9789402222319 | Boekscout | 2015 | €15,95




FRAGMENT:
In de bar liepen wat Russische dames rond en Osman wilde wel met hen aanpappen en ik vond dat best, hij kon gerust blijven maar ik wilde terug naar het hostel. Ik had het wel gezien en toen kwam de gevraagde rekening, deze bedroeg 4.800 lire en dat is omgerekend een kleine 1800 euro! Ik kreeg bijna een hartaanval. Ik zei nog: ‘Dit lezen we verkeerd dat moet 480 lire zijn, de komma staat verkeerd.’ De 480,- lire was ook nog aan de hoge kant, gezien het aantal biertjes van ongeveer tien per persoon. Nee, het was 4.800 en of we maar even wilden betalen en er stonden meteen enkele maffiatypes om ons heen van Turkse en Russische afkomst. De prijs was zo hoog omdat het een nachtclub zou zijn (op de gevel staat café-restaurant) en omdat daar nachtclubprijzen voor betaald moeten worden of je nu wel of niet van de dames gebruikmaakt; de ladies moeten immers betaald worden. Ik had niet zoveel geld bij me en Osman ook niet en we werden met een auto naar een pinautomaat gebracht met enkele van die maffiagasten om ons heen. En geloof me, ze hebben allemaal een vuurwapen op zak, wapens zijn in Turkije makkelijk te verkrijgen, het is gemeengoed. We hebben beiden gepind met die gasten in onze nek en de rekening gesplitst.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen