05-08-16

Zichtbaar Onzichtbaar - Boek over mijn kind met Autisme - Linda Lubach-de Wit


De dochter van Linda Lubach-de wit heeft autisme. In dit boek heeft Linda haar ervaringsverhaal opgeschreven. De verschillende emoties die hierbij aan bod komen, passeren allemaal de revue: dankbaarheid en blijdschap, maar ook verdriet en onzekerheid. Zichtbaar Onzichtbaar biedt hiermee een herkenbaar verhaal voor ouders die ook een kind met autisme hebben, en die wellicht met hun handen in het haar zitten. De strijd in het gezin, maar ook de gevoelsmatige strijd in het hoofd wordt treffend verwoord in het boek. 

76 pagina's | ISBN: 9789402226287 | Boekscout | mei 2016 | € 13,95



FRAGMENT:
Vandaag is het dan zover. We zitten in de auto, op weg naar de GGZ-instelling waar Nicky de afgelopen weken allemaal testen heeft gedaan. Onderweg zeggen we niet veel tegen elkaar en we zijn allebei met ons hoofd ergens anders. Tom laat het allemaal op zich afkomen en weet niet goed wat hij er allemaal van moet denken. Ik daarentegen weet bijna 100% zeker dat mijn voorgevoel klopt, ik weet zeker dat er wel degelijk iets aan de hand is met Nicky. De afgelopen jaren vliegen aan me voorbij; verdriet, emotie, onmacht, frustratie, woede, onbegrip, en nog veel meer gevoelens. De afgelopen jaren waren niet makkelijk voor ons en wat hebben we bergen werk moeten verzetten om te komen waar we nu zijn.
 
Laat de verlossende woorden alsjeblieft straks gezegd worden, zodat we verder kunnen en weten waar we aan toe zijn. Weten dat we niet meer tussen wal en schip vallen, want zonder een diagnose kom je nergens. Diagnose? Ja, zeker weten! Wij willen ons kind ook geen stempel opdrukken, maar wat we wel heel graag willen is onze ogen niet sluiten en er alles aan doen om ons kind zo goed mogelijk te helpen, zodat ze gelukkig is. Met een diagnose kunnen we haar hulp bieden en zijn er veel meer mogelijkheden voor Nicky en voor ons.
 
Eenmaal binnengekomen mogen we meteen doorlopen naar de derde verdieping. Ik begin het nu wel eventjes heel warm te krijgen en de spanning stijgt. Het maalt constant door mijn hoofd, ik weet het zeker, ik weet het bijna zeker!
"De papa en mama van Nicky mogen meelopen." Het is dezelfde psycholoog die een van de testen bij Nicky heeft afgenomen. In de spreekkamer zit de andere psycholoog al klaar met alle papieren.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen