Recensie: Black-Eyed Susans - Julia Heaberlin

Titel: Black-Eyed Susans
Auteur: Julia Heaberlin
Recensie: Xandra Sc.
ISBN: 9789400507159
352 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | april 2016
Julia Heaberlin:
Julia Heaberlin werkte als journalist voor de Fort Worth Star-TelegramThe Detroit News en The Dallas Morning News, en was onder meer verantwoordelijk voor een reeks artikelen over de verbijsterende en tragische moord op een aantal willekeurig gekozen meisjes en vrouwen die in de woestijn van Mexico waren begraven. Een andere reeks betrof vrouwen die het slachtoffer waren van huiselijk geweld. Eerder schreef zij Lie Still en Playing Dead, dat in Nederland verscheen onder de titel Beste Tommie. Momenteel schrijft Heaberlin aan haar nieuwe thriller.

Op haar zestiende werd Tessa Cartwright door een seriemoordenaar voor dood achtergelaten op een akker in Texas, samen met de lichamen van drie andere slachtoffers. Ze was de enige overlevende, met slechts vage herinneringen aan wat haar was overkomen. Vanaf die dag stond zij bekend als een van de ‘Black-Eyed Susans’, een bijnaam die verwees naar de bloemen die groeiden op de vindplaats van de meisjes. Het was Tessa’s verklaring die de dader in de dodencel deed belanden. Althans, dat dacht ze … Bijna twintig jaar later ontdekt Tessa bij haar huis een veld vers geplante, bloeiende Black-Eyed Susans. Ze gelooft dat het een teken is van de moordenaar, die nog vrij rondloopt. Bang geworden dat door haar nu een onschuldige vastzit, besluit ze de verdediging te helpen. Maar ze wordt geplaagd door flarden van herinneringen en vreest voor de veiligheid van haar dochter. Wat niemand weet is dat het angstige, fragiele meisje dat Tessa was, een muur van geheimen om zich heen heeft gebouwd.

Recensie door Xandra Sc:
O, Susan, Susan, lieve schat
Ik kus de tranen van je wang
Mijn belofte blijft altijd van kracht
Ik wil je nooit meer pijn doen, wees niet bang
Maar o wee als je het verklapt
Dan maak ik van Lydia
Ook een Susan

De kaft van dit boek is aantrekkelijk, maar meer gericht op vrouwen vind ik. Terwijl het boek qua spanning en details m.b.t. forensisch onderzoek ook goed te lezen is voor de mannelijke lezer. Op de kaft ligt Tessie in de Black-Eyed Susans, deze bloemen spelen een grote rol in dit boek.

Wat ben ik blij dat ik doorgelezen heb in deze thriller. Ik moest in het begin erg wennen aan de schrijfstijl. Misschien doordat het vertaald is uit het Engels? Ik vond de intro erg pakkend dus ik dacht doorlezen en het boek heeft me meer dan verrast en uiteindelijk in de greep gekregen. Wat een bizarre wendingen. Het boek leest dat je net steeds niet achter de waarheid kan komen. Ik kon me dus echt helemaal inleven in de hoofdpersoon Tessie/Tessa. Heel knap gedaan, door de lezer steeds zo een unheimisch gevoel te kunnen geven. Ik kwam ongeveer vanaf pagina 80 echt goed in het verhaal.

Het boek is opgedeeld in 3 gedeeltes. Het eerste gedeelte is een afwisseling tussen Tessa, heden en Tessie 1995. Tessie, 1995 speelt zich net na de gebeurtennis af die Tessa’s leven tot op de dag van vandaag tekend. Tessa, heden is hoe Tessa momenteel leeft en de gebeurtenissen die haar overkomen en hoe ze daar op reageerd.

‘Herinneringen zijn niet als compost’, zei de dokter toen hij me naar zijn bureau leidde.  ‘ Ze verrotten niet.’

Het tweede gedeelte, is een afwisseling tussen de veroordeling van de dader en de aftelling in het heden naar de executie van de veroordeelde in 1995.

Ik goot een kan kokend water in hun ogen terwijl Charlie me vanaf de veranda aankeek. Hoe kan je ooit over de gebeurtenis die Tessie meemaakte komen. De angst blijft sluimeren en dat is heel goed gedaan, gedurende het hele boek. De verschillende personages zijn zeer goed verwoord, waardoor ik echt gevoel erbij hebt.

Het derde gedeelte, is Tessa heden en Lydia 17 jaar, dus na de heftige gebeurtenis die Tessie is overkomen en ten tijde van het proces.

Tessie denkt dat mensen in wezen goed zijn. Ik niet (Lydia). Ik popel om te vragen of ze nu denkt dat het kwaad een afwijking is, maar ik wil niet dat ze denkt dat ik het erin wrijf. Ik hoop nooit zo iemand als Lydia te ontmoeten, ze ondersteunt Tessie heel erg, maar ondertussen zou ik het geen vriendschap meer kunnen noemen. In dit boek is ook goed gewisseld tussen de verschillende leeftijdsfasen waarin de meisjes verkeren.

Ook is er nog een stuk geschreven vanuit het perspectief van de echte dader. Hierna dacht ik, wie kan je nog vertrouwen en hoe makkelijk kan je een masker opzetten.

Dit boek geef ik 4,5 ster, omdat het begin qua schrijfstijl me niet gelijk aansprak. Maar toen ik hier eenmaal doorheen was, heeft dit boek me compleet weggeblazen. Heel knap geschreven, dat je als lezer steeds net niet achter de waarheid komt net als de hoofdpersoon. Ik zou zeggen houd je van een goede thriller, lezen!