Recensie: De geheugenman - David Baldacci

Titel: De geheugenman
Auteur: David Baldacci
ISBN: 9789400504462
400 pagina's | A.W.Bruna Uitgevers | 2015
David Baldacci:
Na zijn studies Engels en Geschiedenis, die hij met Cum Laude afsloot, ging hij politieke wetenschappen en rechten studeren. Tijdens zijn studie zette hij zijn eerste schreden op het schrijverspad. Ook toen hij na zijn afstuderen in 1986 aan het werk ging als advocaat en bedrijfsjurist, bleef hij schrijven. In 1996 verscheen zijn sensationele debuut Het recht van de macht (Absolute power) die later verfilmd werd door Clint Eastwood, waarmee hij in één klap doorbrak. Baldacci schreef meer dan 30 boeken voor volwassenen welke allemaal internationale bestsellers zijn. Wat veel mensen niet weten is dat Baldacci ook vijf boeken schreef voor jongere lezers, inclusief The Finisher welke wordt verfilmd, en de sequel The Keeper. Zijn werk is in 45 talen vertaald en wereldwijd zijn er meer dan 110 miljoen van zijn boeken verkocht. Baldacci is naast succesvol auteur en jurist ook de oprichter van de 'Wish You Well Foundation'. Hiermee strijdt hij tegen analfabetisme, onder meer door middel van een programma genaamd 'All America Reads'.

Sinds hij bij een footballwedstrijd een harde klap tegen zijn hoofd kreeg, heeft politierechercheur Amos Decker een perfect geheugen ontwikkeld. Wanneer Decker op een nacht thuiskomt van een stakeout, vindt hij de lichamen van zijn vrouw, dochtertje en zwager. Vermoord. Wie de dader is, blijft in de weken en maanden daarna een raadsel. Totdat een jaar later een man zichzelf aangeeft. Decker is vastbesloten om uit te zoeken wat er die vreselijke nacht precies is gebeurd, maar de waarheid is erger dan hij ooit voor mogelijk had gehouden…

Recensie door Coenraad:
Amos Decker heeft een perfect geheugen, welke hij aan een flinke klap op zijn hoofd heeft overgehouden tijdens een belangrijke footballwedstrijd. Sindsdien is zijn footballcarrière voorbij. Hij besluit rechercheur te worden, temeer omdat hij met zijn hyperthymesia alles tot in detail weet te onthouden. Hij begint zijn loopbaan als politieman en als hij op een avond thuiskomt van een stakeout, surveillance op locatie, treft hij zijn zwager, zijn vrouw en zijn dochtertje vermoord aan. Deze brute moord op zijn gezin haalt zijn leven volledig overhoop met als gevolg dat hij zijn huis en zijn baan kwijt raakt, hij komt op straat te staan. Ex-collega, Mary Suzanne Lancaster, meldt hem dat iemand de moorden heeft bekend. Voor Amos is dat het startsein om er alles over te weten te komen zodat de waarheid boven tafel komt.

Baldacci is met Amos Decker als hoofdpersoon aan een nieuwe serie begonnen. Dat Amos lijdt aan hyperthymesia maakt hem tot een interessant personage en door diens denkwijze krijgt het verhaal steeds weer een nieuwe wending. Hij kan details laten afspelen als in een film. Gevoelens en emoties kan hij echter niet uiten en daardoor komt Amos als een bot en gevoelloos persoon over, wat geen afbreuk doet aan het invoelingsvermogens dat zijn karakter oproept. Het verhaal is op een hele mooie wijze opgebouwd en je laat je continue verrassen door Baldacci. Met name door de wijze waarop hij de gedachten van Amos verwoord. De zoektocht naar de waarheid zorgt ervoor dat de psychologische spanning de boventoon voert. Door de constante scherpte en de vele wendingen van het verhaal wordt er van het plot niets te vroeg prijsgegeven. Tot het einde is dit goed gedoseerd.

David Baldacci heeft de lat voor zijn nieuwe serie hoog gelegd. Het maakt mij nieuwsgierig wat zich rond dit personage nog meer gaat afspelen en hoe hij zich verder zal ontwikkelen.