Recensie: De laatste mijl - David Baldacci

Titel: De laatste mijl (Amos Decker #2)
Auteur: David Baldacci
ISBN: 9789400507166
392 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | mei 2016
David Baldacci:
Na zijn studies Engels en Geschiedenis, die hij met Cum Laude afsloot, ging hij politieke wetenschappen en rechten studeren. Tijdens zijn studie zette hij zijn eerste schreden op het schrijverspad. Ook toen hij na zijn afstuderen in 1986 aan het werk ging als advocaat en bedrijfsjurist, bleef hij schrijven. In 1996 verscheen zijn sensationele debuut Het recht van de macht (Absolute power) die later verfilmd werd door Clint Eastwood, waarmee hij in één klap doorbrak. Baldacci schreef meer dan 30 boeken voor volwassenen welke allemaal internationale bestsellers zijn. Wat veel mensen niet weten is dat Baldacci ook vijf boeken schreef voor jongere lezers, inclusief The Finisher welke wordt verfilmd, en de sequel The Keeper. Zijn werk is in 45 talen vertaald en wereldwijd zijn er meer dan 110 miljoen van zijn boeken verkocht. Baldacci is naast succesvol auteur en jurist ook de oprichter van de 'Wish You Well Foundation'. Hiermee strijdt hij tegen analfabetisme, onder meer door middel van een programma genaamd 'All America Reads'.

Nadat hij de afgelopen twintig jaar in de gevangenis heeft gezeten voor de moord op zijn ouders, krijgt Melvin Mars plotseling te horen dat hij vrijgelaten wordt. Volkomen onverwacht heeft iemand een bekentenis afgelegd die hem vrijpleit. Desondanks blijft het onduidelijk wie de werkelijke moordenaar is, want wat als de afgelegde bekentenis vals is? Is Melvin dan toch de eigenlijke dader? Amos Decker begint net te wennen aan zijn nieuwe baan bij de FBI wanneer hij leest over de zaak-Melvin Mars. Hij raakt gefascineerd door de overeenkomsten die er zijn met de moord op zijn eigen gezin en begint zijn eigen onderzoek. Langzaam maar zeker komt hij dichter bij de afschuwelijke waarheid…

Recensie door Coenraad:
Melvin Mars is veroordeeld tot de doodstraf voor de moord op zijn ouders waarvoor hij al twintig jaar gevangen zit. Geheel onverwachts en vlak voordat hij de dodelijke injectie krijgt toegediend wordt hem medegedeeld dat er iemand in zijn zaak een bekentenis heeft afgelegd, waardoor hij op vrije voeten komt. Dit roept meteen vragen op zoals, wat als de bekentenis vals is, waarom deze bekentenis en wat als blijkt dat hij toch de dader is? Vragen waar Melvin geen antwoorden op heeft en dat maakt hem onzeker over zijn toekomst.

Amos Decker heeft de baan bij de FBI geaccepteerd waar hij werkt aan cold cases. Hij moet met andere leden van zijn team samenwerken en dat valt hem zwaar vanwege zijn hyperthymesia, waardoor hij details tot in de finesses kan onthouden. Het onderscheidt hem van zijn collega’s. Als hij het nieuws krijgt over de plotselinge vrijlating van Melvin Mars is hij direct geïnteresseerd en besluit zich in deze zaak vast te bijten. Amos weet zijn teamleden bestaande uit een psychologe, een journaliste en een FBI- te overtuigen deze zaak op te pakken.

Evenals in De geheugenman is het perfecte geheugen van Amos bepalend voor de oplossing. In het begin van het onderzoek zijn er veel vragen waar ze geen antwoord op hebben en het onderzoek loopt regelmatig vast.

Je wordt het verhaal ingetrokken en krijgt het gevoel dat je als lezer onderdeel van het team bent. Ook dat je in de beschreven situaties terechtkomt. Spanningen en wendingen  komen op je leespad en het boek leest, zoals we gewend zijn van Baldacci, als een trein totdat die stomend tot stilstand komt op het eindstation.

Het functioneren van Amos en over het hoe en het waarom wordt in De geheugenman geschreven. Hoewel je De laatste mijl goed als een op zichzelf staand boek kunt lezen. Voor je eigen leesplezier is het aan te raden om eerst De geheugenman te lezen, zodat de diepgang van de personages al bekend zijn.