Recensie: Dochter vermist - Mikaela Bley

Titel: Dochter vermist
Auteur: Mikaela Bley
ISBN: 9789400506602
332 pagina’s | A.W. Bruna Uitgevers | juni 2016
Mikaela Bley:
Mikaela Bley is geboren in Stockholm en woont daar samen met haar man en twee kinderen. Ze werkte als inkoper voor het tv-station TV4 maar schrijft nu fulltime. Dochter vermist is haar debuut, een thriller met in de hoofdrol misdaadverslaggeefster Ellen Tamm.

‘De dood, de dood, de dood,’ fluisterde Ellen toen hij buiten gehoorsafstand was. Maar het was al te laat. Haar paniek werd alleen maar groter.

Stockholm. Op een koude, regenachtige vrijdag in mei, verdwijnt het achtjarige meisje Lycke spoorloos. Alleen haar rugzakje wordt gevonden … Op een steenworp afstand, in het hoofdkwartier van televisiezender TV4, volgt misdaadverslaggever Ellen Tamm het nieuws over de verdwijningszaak met grote belangstelling. Ellen raakt geobsedeerd door de zoektocht naar Lycke. Met elk uur dat verstrijkt voelt ze zich machtelozer. Gefrustreerd door corrupte politieagenten, het vreemde gedrag van de gescheiden ouders van Lycke en de ontmoedigende opmerkingen van haar collega’s probeert ze haar eigen emoties onder controle te houden en de zaak zo professioneel mogelijk te benaderen. Echter, Lyckes verdwijning raakt haar persoonlijk, door een gebeurtenis in haar eigen leven. De zaak dwingt haar de confrontatie aan te gaan met haar verleden. De tijd dringt. Waar is Lycke?

Recensie door Coenraad:
Stockholm. De achtjarige Lycke is op een regenachtige vrijdagochtend in mei plotseling spoorloos verdwenen. Ellen Tamme, misdaadverslaggeefster bij de zender TV4, hoort het nieuws en raakt geobsedeerd door de vermissing. Temeer omdat ze dit in haar familie met haar eveneens achtjarige tweelingzusje Elsa ook heeft meegemaakt. Ondanks haar emoties weet ze er toch een spraakmakend en professioneel nieuwsitem van te maken. Het raakt haar echter meer dan ze van zichzelf had verwacht. De zoektocht verloopt tot haar frustratie moeizaam, waardoor ze zich geroepen voelt mee te helpen de verdwijning op te lossen. Ze verdenkt de rechercheurs van tunnelvisie.

Het verhaal wordt sterker naarmate het onderzoek vordert en de personages steeds verder worden uitgewerkt. Tot haar verbazing straalt de kilheid van de ouders en van de stiefmoeder van Lycke af. Iets wat ze zich vanwege haar eigen ervaring maar moeilijk kan voorstellen. Wat doet het me je als je zelf een slachtoffer bent geweest als gevolg van een vermissing? Deze vraag wordt op een mooie manier in het verhaal beantwoord, waarbij de psychologische kant van het verhaal zich opbouwt tot een spannend boek.

De vlotte en directe schrijfstijl zorgen ervoor dat het emoties oproept waardoor je wordt geraakt. Het onderwerp is daarentegen niet uniek, maar het heeft een aantal mooie wendingen in zich waarvan ik heb genoten. Mikaela Bley heeft met Dochter vermist een sterk debuut afgeleverd en ik hoop dat ze meer boeken met het personage Ellen Tamme zal schrijven.