Recensie: Dwaaleiland - Melissa De La Cruz

Titel: Dwaaleiland
Auteur: Melissa De La Cruz
ISBN: 9789000346295
264 pagina's | Uitgeverij Van Goor | 2015

Melissa De La Cruz:
Melissa de la Cruz is een Amerikaanse schrijfster die bekend staat om haar Young Adult-romans. Haar werk als nanny inspireerde haar tot het schrijven van The Au pairs-serie, waarvan het eerste deel ook in het Nederlands is verschenen (Au pairs, 2004). In 2011 verscheen haar roman Saint Tropez in Nederlandse vertaling onder dezelfde titel. Eerder werkte De la Cruz als beauty- en moderedacteur voor verschillende tijdschriften, zoals Marie ClaireGlamour en Cosmopolitan.

Jaren geleden zijn de schurtken uit het koninkrijk Auradon verbannen naar Dwaaleiland. Een koepel om het eiland heen verhindert het gebruik van magie. Terwijl Malafide, Jafar, Cruella en de boze koningin terugverlangen naar hun hoogtijdagen als gemene magiërs, weten hun kinderen niet beter dan dat ze leven in een donkere, sobere en vooral slechte wereld. En daar gedragen ze zich ook naar. Mal terroriseert iedereen die te dicht in haar buurt komt, om maar net zo angstaanjagend te zijn als haar moeder Malafide. Jay steelt alles wat los en vast zit, hopend dat hij eens een grote slag slaat voor zijn vader Jafar. Evie wil even mooi zijn als haar moeder, die elke dag voor de spiegel staat en Carlos zorgt ervoor dat er niets met de bontjassen van Cruella gebeurt. Wanneer Mal Carlos dwingt om een groot feest te geven, gebeurt er iets vreemds. Is het mogelijk dat er weer magie is op Dwaaleiland...?

Recensie door Miranda:
Wie vraagt zich niet af wat er nu gebeurt wanneer het sprookje eindigt en de slechterik is verslagen? Dwaaleiland is hierop het antwoord.

Alle slechteriken worden verbannen naar Dwaaleiland. Deze ligt veilig en ver weg van Aurora. Het eiland is magie vrij en wordt overkoepeld door een magische koepel welke ervoor zorgt dat er geen magie bedreven kan worden. Ondertussen hebben de slechteriken ook kinderen gekregen, deze bevinden zich ook allemaal op dwaaleiland. In het boek volg je de kinderen van: De dochter van de boze koningin Evie (Sneeuwwitje), dochter van Malafide Mal (Doornroosje), zoon van Jaffar Jay (Alladin) en de zoon van Cruella Carlos (101 Dalmatiërs).

Deze 4 karakters nemen je mee in hun verhaal op Dwaaleiland op zoek naar het Drakenoog. Want het Drakenoog zou de oplossing zijn om magie terug op het eiland te brengen. Gaandeweg ontstaat er een vriendschap tussen de kinderen van de slechteriken. Iets waar ze nooit van hadden durven dromen. Vriendschappen horen namelijk niet thuis op het eiland. Het is voor de slechteriken het smerigste dat er bestaat.

De la Cruz werd door Disney gevraagd om een prequel te schrijven voor de Disney film The Descendants. Het boek voelt daarom ook ietwat 'kinderachtig' of sprookjesachtig aan. Het is allemaal in de toon van een sprookje geschreven. Wat sommige mensen tegen kan gaan staan. Je moet ervan houden. Daarentegen leest het boek wel makkelijk en snel weg. Je hoeft er niet teveel bij na te denken want uiteindelijk spreekt het vanzelf. De karakters zijn wel oppervlakkig omschreven maar dat is ook typisch Disney. Maar de meeste personages behoeven geen introductie daar ze bekend zijn uit de sprookjes. Wat ik zelf erg leuk vond is dat niet alleen de hoofdpersonen benoemd worden maar ook hun sidekicks zoals de beide alen uit De kleine zeemeermin. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg.