09-09-16

Recensie: Het leven van Tess - Tess Bleeker

Titel: Het leven van Tess
Auteur: Tess Bleeker
Recensie: Nynke
Genre: Roman (Columns)
ISBN: 9789026336010
288 pagina's | Ambo|Anthos | juli 2016

Tess Bleeker:
Achter de naam Tess Bleeker gaat een bekend schrijfster schuil. Tess' columns verschenen eerder in Flair.

Het verhaal:
'Ik dacht dus dat ik mijn leven prima voor elkaar had. Leuke man, geweldig kind, jarendertigwoning met voor-en achtertuin, gezinsauto voor de deur en een prima baan. Tot ik ontdekte dat de pit eruit is. Mijn man had dat kennelijk al eerder in de gaten, want hij was alvast verder gaan kijken. En voor ik het echt doorhad, tekende ik de scheidingspapieren en was ik weer helemaal terug bij af. Mijn echte naam kan ik niet vertellen, want dan zou ik gelyncht worden vanwege de details die ik prijsgeef. Ik schrijf mijn ervaringen op omdat ik weet dat alle vrouwen van rond de dertig, net als ik, hun best doen, maar dat het vaak niet gaat zoals je zou willen. Graag maak ik jullie deelgenoot van mijn blunders, mijn verliefdheden, mijn zorgen als single-ouder en mijn uitspattingen met vrienden. Omdat ik weet dat jullie soms net zo worstelen met het leven, maar dat er ondanks alles heel veel te lachen is.' 

Recensie door Nynke:
Wekelijks verschijnen haar columns in Flair. Elke week is het weer afwachten hoe het leven van Tess verder gaat. Het is heerlijk om haar belevenissen nu gebundeld achter elkaar te kunnen lezen. Tess Bleeker, het pseudoniem van een tot nu toe anoniem gebleven bekende schrijfster, is begin dertig, getrouwd en heeft een peuterzoontje. Het leven lijkt haar toe te lachen, maar niets is minder waar. 

Het boek start als haar huwelijk in duigen ligt, nadat haar man is vreemd gegaan. Ze probeert haar leven weer op te pakken en omschrijft dit herstel, met vallen en opstaan, op een luchtige en humoristische manier. Ze stort zich bijna meteen weer op een nieuwe liefde, maar heeft toch nog gevoelens voor haar ex. Daarnaast heeft ze problemen op haar werk en ontstaat er een relatie tussen haar moeder en haar ex-schoonvader en raakt de nieuwe vriendin van haar ex zwanger. 

Mij bekruipt zo nu en dan wel het gevoel hoe realistisch dit allemaal is. Het leven van Tess gaat het verdriet niet uit de weg, maar de nachten die ze doorhaalt met haar vriendin, haar nieuwe liefdesleven … het lijkt haar allemaal makkelijk af te gaan. Waar is het grote verdriet, de vermoeidheid van het alleen een kind opvoeden, de eenzaamheid? Dit is een vlot geschreven chicklit, maar ik vraag me af of het een aanrader is voor vrouwen die in dezelfde situatie zitten, want de realiteit lijkt me toch wat rauwer dan dit geromantiseerde verhaal. Misschien is dit wel mijn negatievere inborst en is het glas bij Tess inderdaad altijd half vol, zoals haar nieuwe partner zegt. Dit boek is heerlijk voor een avondje op de bank met een goed glas wijn en zal regelmatig een glimlach op je gezicht toveren of het nu realistisch is of niet, maar wat doet het er ook toe?!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen