Recensie: Huidpijn - Saskia Noort

Titel: Huidpijn
Auteur: Saskia Noort
Recensie: Xandra Sc.
ISBN: 9789026331398
288 pagina's | Uitgeverij Ambo|Anthos | juli 2016
Saskia Noort:
Saskia Noort is schrijfster en columniste. In 2003 zette ze in één klap de Nederlandse literaire thriller op de kaart. Ze wordt geroemd om haar vertelkunst en haar gave de tijdgeest zeer goed te verbeelden. Ze was best verkopende thrillerauteur in 2010, 2011 en 2012. Van haar thrillers werden in totaal 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Met haar debuut Terug naar de kust vestigde ze haar naam en sindsdien behoort Noort tot de absolute top van Nederlandse schrijvers. Daarna volgden De eetclub, Nieuwe buren, De verbouwing en Koorts. In 2013 verscheen Debet, het vervolg op De eetclub waarin het ware geheim van de eetclub wordt ontrafeld. Voor de Maand van het Spannende Boek 2007 schreef ze het geschenkboekje Afgunst.

Saskia Noort schreef columns voor onder andere VT Wonen, Playboy, Ouders van nu, Viva en Marie Claire. Haar columns zijn gebundeld in Alle columns. Op het moment schrijft ze een maandelijkse column in het glossymagazine LINDA. Eerder schreef zij samen met Jan Heemskerk columns in LINDA. waarin de verschillen tussen de seksen haarscherp werden blootgelegd. Deze columns werden gebundeld in Jan & Saskia over seks en liefde dat begin 2011 verscheen. Aansluitend hierop is Saskia samen met Jan Heemskerk het theater in gegaan met de Sas & Jan zelfhulptour. In februari 2014 is Jan & Saskia. De naakte waarheid, het vervolg op de eerste columnbundel, verschenen.

Haar thrillers zijn verschillende keren genomineerd en bekroond met diverse prijzen.Terug naar de kust en De eetclub werden genomineerd voor de Gouden Strop. En voor de Franse vertaling van De eetclub ontving ze de prestigieuze Prix SNCF. Deze prijs is vergelijkbaar met de NS Publieksprijs en wordt toegekend door de Franse lezers. Haar boeken Terug naar de kust, De eetclub en De verbouwing zijn zeer succesvol verfilmd. Van haar eerste twee boeken zijn ook theatervoorstellingen gemaakt.

Ieder mens heeft een duistere kant. Zo ook Anne, Nederlands populairste televisiepresentatrice en journaliste. Als ze haar grote liefde en daarmee haar droom dreigt te verliezen, en het verdriet hierover breed wordt uitgemeten in de pers, moet ze alles op alles zetten om niet ook nog door haar vrienden, familie en eigen verstand in de steek gelaten te worden.

Recensie door Xandra Sc:
De kaft van het boek zorgt ervoor dat ik het boek wilde lezen. De mooie roze kleur, een oog, semi camera-oog en de titel die van de kaft afspat. Dit boek ben ik ingestapt en ik heb het niet meer kunnen verlaten. Je gaat mee in het leven van Anne, een presentatrice van praatprogramma’s. Doordat de hoofdpersoon ook contacten heeft met echt bekende Nederlanders, krijgt het zo een echt karakter. Het heeft me van begin tot het eind vastgegrepen. Het gaat onder je huid zitten en blijft daar. Een boek met meerdere kanten en een verrassend einde.

‘Wij zijn hetzelfde. We maken alles kapot. We hebben pa’s bloed in ons."

Het boek laat ook goed zien dat bepaalde situaties of personen je tot waanzin kunnen drijven en je dan niet meer alles in de hand hebt. Dit wordt zo goed beschrijven, dat ik me er helemaal in kon vinden. Onvoorspelbaar is de mens. "We zijn geen mensen meer maar dieren in doodsangst."

Dit boek snijdt een aantal thema’s aan. Ik zou zeggen lees het! Een echte vrouwenthriller die je niet te licht moet oppakken en je niet meer weg kan leggen.

"Mag je een kind krijgen puur omdat je er zo naar verlangt?"