Recensie: Reboot - Amy Tintera

Titel: Reboot
Auteur: Amy Tintera
ISBN: 9789000350223
296 pagina's | Uitgeverij Van Goor | juni 2016

Amy Tintera:
Amy Tintera volgde een opleiding tot journaliste en ging daarna aan de slag in de filmindustrie. Ze kwam er al gauw achter dat ze veel liever schreef en dus verscheen haar eerste YA-boek in 2013: Reboot. Het vervolg is getiteld Rebel. Beide verschijnen in 2016 in Nederlandse vertaling. Hetzelfde jaar verschijnt ook het eerste deel in Tintera's 'Ruined'-trilogie.

De zeventienjarige Wren Connolly werd vijf jaar geleden neergeschoten. Na 178 minuten kwam ze weer tot leven – als Reboot. Reboots zijn ongekend sterk, snel en onkwetsbaar, maar hoe langer ze dood zijn geweest hoe minder menselijk ze terugkeren. Wren is met haar 178 minuten de dodelijkste Reboot die er is. Callum Tweeëntwintig daarentegen is nog praktisch menselijk. Wren moet hem opleiden tot soldaat, maar Callum is langzaam, stelt te veel vragen en heeft altijd een glimlach op zijn gezicht. De training verloopt moeizaam, maar Callum maakt iets in haar los. Als ze in zijn buurt is, voelt ze zich menselijker dan ooit. Wren heeft nog nooit een bevel genegeerd, maar wanneer ze het bevel krijgt om Callum te elimineren besluit ze alles op alles te zetten om hem te redden.

Recensie door Miranda:
Toen Wren Connoly 12 jaar oud was, werd zij getroffen door 3 kogels in haar borst. 178 minuten later werd zij 'wakker' als Reboot.  Een Reboot is ontstaan na de zogeheten KDH virus. Deze virus treft vooral de sloppenwijken in deze dystopische wereld. Mensen in deze wijken hebben niet het geld of de middelen om zich er tegen te weren. Wren wordt nadat zij Reboot geworden is ingezet als 'soldaat'.  Zij krijgt voornamelijk de taak om volwassen Reboots op te sporen en te doden of gevangen te nemen. Volwassen Reboots draaien in tegenstelling tot de kinderen volledig door. Niets en niemand lijkt in de buurt van deze Reboots veilig te zijn. Nu 5 jaar later en 17 jaar oud komt Wren in contact met Callum oftewel tweeëntwintig. Hij lacht altijd en lijkt ook nog zeer menselijk. Wren daarentegen is koelbloedig en lijkt geen greintje menselijkheid meer te bezitten. Maar schijnt lijkt te bedriegen wanneer Wren Callum als haar leerling kiest. Wren heeft namelijk nog nooit voor een lage nummer gekozen en gaat immers altijd voor de hoge nummers. Maar Callum maakt op de een of andere manier heel veel in haar los. Heeft zij toch nog heel veel menselijkheid in haar?

Reboot is deel 1 van een serie, het vervolg Rebel komt in Oktober 2016 uit. Ik kan niet wachten totdat het oktober is. Het boek lees je in een zucht uit. Dus opgepast wanneer je het boek koopt. Voordat je het weet is het alweer voorbij en hunker je naar het tweede deel! Het karakter van Wren is doordacht en goed uitgewerkt. Je leert haar beetje voor beetje kennen. Tintera geeft telkens een stukje van haar voorgeschiedenis bloot.

Reboot speelt zich af in een dystopische wereld waarin een virus een einde heeft gemaakt aan de wereld welke wij hedendaags kennen. Toch weet Tintera stukjes van onze eigen wereld goed erin te verweven waardoor het realistischer wordt en je afvraagt of het wel eens echt kan gebeuren? Ik had ook graag Callum beter leren kennen maar wie weet dat we in Rebel meer over zijn karakter te weten gaan komen. Reboot doet zich niet ten onder aan de andere Young Adult boeken en zal schitteren in iedere boekenkast. Mis hem niet!