Recensie: Vallen - Jackie van Laren

Titel: Vallen
Auteur: Jackie van Laren
ISBN: 9789022577226
388 pagina’s| Uitgeverij Boekerij | juni 2016
Jackie van Laren:
Jackie van Laren heeft twee grote passies in haar leven: muziek en verhalen. Al op jonge leeftijd schreef ze voor haar eigen plezier zowel fictie als poëzie en muziek. Een studie Nederlands en Engels, een nachtelijk bestaan op de poppodia van Nederland en een carrière in het uitgeefvak volgden. Met de Q-serie maakt ze haar debuut als schrijfster.

De jonge journaliste Anne Miller werkt voor een blad dat op de rand van de schandaaljournalistiek balanceert en is verloofd met de keurige, kreukvrije Ian. Tijdens een interview met Rory Maquary, leadzanger van een wereldberoemde rockband, gelauwerd acteur en beruchte Hollywood Bad Boy, blijkt Anne een onverwachte connectie te hebben met zijn driejarige zoontje. Het jongetje heeft het moeilijk sinds zijn moeder met de noorderzon vertrok en kan wel wat extra aandacht gebruiken. In een opwelling doet Rory Anne een aanbod dat ze niet kan weigeren: als ze drie weken meegaat met de Amerikaanse tournee van zijn band en op zijn zoontje past, mag ze een exclusief diepteartikel over de band schrijven. Anne pakt zonder aarzelen haar tas en gaat. Ze houdt zichzelf voor dat ze het doet voor haar carrière en voor het kind. Maar bijna tegen wil en dank vallen Anne en Rory voor elkaar. De gevolgen zijn niet te overzien. Vallen is een roman over de verrassing van echte liefde, die er heel anders kan uitzien dan je ooit had verwacht...

Recensie door Coenraad:
Anne Miller is journaliste voor een magazine dat op het randje van de schandaaljournalistiek balanceert. Ze is verloofd met de keurige Ian. Anne krijgt opdracht de leadzanger, Rory Maquary, van de wereldberoemde rockband “Road Rage” te interviewen. Tijdens haar gesprek met hem krijgt Rowie, het zoontje van Rory, een paniekaanval. Anne ontfermt zich over het kind en weet hem te kalmeren. Rory is ervan onder de indruk en biedt haar aan om met de band mee op tournee te gaan, zodat zij zich over zijn zoontje kan ontfermen. Anne neemt het aanbod aan onder de voorwaarde dat ze een exclusief diepteverhaal over de band mag schrijven.

Tijdens de wereldtournee zet Anne haar gedachten op een rij in een dagboek, bekijkt bepaalde situaties van verschillende kanten en stelt zichzelf vragen. Ze krijgt gevoelens voor Rory maar weet het aanvankelijk niet goed te plaatsen. Rory is een typisch rocktype die leeft voor zijn muziek en handelt zoals van hem wordt verwacht met drank, drugs en vrouwen. Omdat zijn zoontje erbij is verdwijnt dit gedrag echter als sneeuw voor de zon en probeert hij de ideale vader te zijn.

Net als in haar vorige drie boeken, de trilogie Q, duikt Jackie weer de in wereld van de muziek. Voordat ik aan Vallen begon had ik een bepaalde verwachting van haar manier van schrijven waar je jezelf helemaal in mee kan laten gaan. Ik was dus erg nieuwsgierig of Jackie dit weer zou waarmaken. Dat heeft ze zeker gedaan, maar ze moet er wel voor waken dat ze het muziekthema niet teveel uitmelkt zodat het tegen gaat staan en men een afkeer van herhaling krijgt.

De personages zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt en bij allen komt er een kant naar boven die je niet bij ze had verwacht waardoor je het meer gaat waarderen en je het verhaal in je hart sluit. Het leest heerlijk vlot in niet al te moeilijk taalgebruik en je krijgt al vrij snel het feelgood gevoel dat bij dit boek hoort.