Recensie: Yvestown kookt - Yvonne Eijkenduijn

Auteur: Yvonne Eijkenduijn
Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789059087743
208 pagina's | Davidsfonds | juni 2016

Yvonne Eijkenduijn:
Wie Yvonne Eijkenduijn niet kent van haar populaire blog Yvestown, kent haar misschien wel van haar columns in Het Belang van Limburg. Als huiskokkin van Sjiek – het weekendmagazine van de krant – deelt ze elk weekend twee recepten uit haar keuken.

Over het boek:
Yvestown kookt bundelt de beste columns en de lekkerste recepten. Minifalafel burgers voor veggies, een granolapotje voor snelle ontbijters, kipsaté met bier en honing voor op de BBQ of hummus van zoete aardappel voor wie wil detoxen. Jong, oud, man, vrouw, moeilijke eter of niet: Yvonne kookt voor ieder wat wils! Eerlijk eten zonder te veel toeters en bellen, waarvoor ze alleen maar ingrediënten gebruikt die te koop zijn in de supermarkt. De verhalen over eten, de zalige eenvoudige recepten en de fleurige foto's kleuren dit boek.

Recensie door Thea:
Het boek heeft een prachtige roze cover. Een cover die uitnodigend werkt en nieuwsgierig maakt naar zijn inhoud. Toen ik het boek dan ook ontving kon ik niet wachten om het even tussen alle werkzaamheden door te bladeren, met de bedoeling om het op een rustiger moment uitgebreid te gaan lezen/bekijken/recepten uit te zoeken. Maar even later had ik mijzelf met het boek geïnstalleerd op de bank, en voordat ik het in de gaten had waren er enkele uren verstreken. Zo verdiept in dit prachtige boek, met schitterende foto’s, heerlijke recepten én leuke columns…

Toch moet ik eerlijk bekennen dat de naam Yvonne Eijkenduijn mij in eerste instantie niets zei. Shame on me. Want al surfend op internet kwam ik erachter dat Yvonne vele volgers heeft op Instagram & Pinterest én bekend is van haar populaire blog Yvestown. Naast blogger schrijft zij wekelijks voor het weekendmagazine Sjiek van dagblad Het Belang van Limburg. Haar boek Yvestown kookt is een bundeling van haar foodcolumns die ze voor Sjiek in 2015 schreef.

1.Kipsaté met bier en honing  2.Chili van kip  3.Griekse saté
Het boek is ingedeeld naar de vier seizoenen Winter, Lente, Zomer en Herfst. Per seizoen wordt een index gegeven, ingedeeld in Hartig en Zoet. Voorin het boek vinden we tevens een jaaroverzicht op thema aan de hand van kleine foto’s met onderschrift. Thema’s als Gezonde voornemens, Zomers tafelen, In potjes en bakjes, Uit de tuin, etc. Klein minpuntje hierbij; voor mij persoonlijk hadden deze onderschriften in groter schrift gemogen, zelfs met de leesbril op mijn neus waren deze soms moeilijk te lezen. Achterin het boek vinden we tevens een alfabetisch register op ingrediënt.

Elke column wordt vergezeld door twee recepten met foto's. In haar columns geeft de auteur de lezer een inkijkje in haar leven en beschrijft zij hoe ze tot een bepaald recept is gekomen. Alle recepten zijn makkelijk te bereiden, bestaan alleen uit ingrediënten die in de supermarkt om de hoek te verkrijgen zijn, hebben geen ellenlange ingrediëntenlijst en zijn bijna allemaal in korte tijd te maken. Of zoals de auteur het zelf beschrijft in haar voorwoord: “Eerlijk eten zonder te veel toeters en bellen. Koken en eten wat je ziet en zoals het er ook op mijn foto’s uitziet.”

1.Aardbeienscones  2.Worteltaart (cupcakes)  3.Citroencupcakes met maanzaad

We vinden in haar boek recepten voor elk wat wils; gerechten als minifalafelburgers, een granolapotje als ontbijt, kipsaté met bier en honing voor op de bbq, hummus van zoete aardappel, een groene detox smoothie, lekkere salades voor de lunch, zoete lekkernijen als scones, cakes en gluten- en suikervrije brownies, suikervrije ijsjes, enkele recepten voor feestelijke dagen als moederdag, Pasen en Sinterklaas, hartige taarten, stoofpotten en nog veel meer.

Ik heb al diverse recepten uit het boek bereid en nog meer recepten staan op de lijst om er mee aan de slag te gaan. Ik vind dit kookboek dan ook een aanrader en het boek zal hier de komende tijd vaak ter hand worden genomen, om in te kijken, te lezen, maar vooral om er recepten uit te gaan maken...

1.Blåbär Crumb  2.Hummus van zoete aardappel  3.Minifalafelburgers met tahinisaus