Recensies: Klem - Tupla M.

Titel: Klem
Auteur: Tupla M.
Recensie: Clasien, Saskia, Xandra
ISBN: 9789461091925
300 pagina's | De Crime Compagnie | juli 2016

Tupla M:
Tupla M. is het pseudoniem voor het schrijversduo Wendela de Vos en Atie Vogelenzang. Zij debuteerden in 2005 met de literaire thriller Vrouwelijk Naakt. Met dit boek wonnen de schrijfsters de Schaduwprijs 2006. Na hun debuut volgden nog drie titels: Een Kwestie van Tijd (2007), Speeddate (2008) en Meer Dood dan Levend (2010). Tevens verleende het duo haar medewerking aan drie zeer succesvolle verhalenbundels: Stampvol Spannende Verhalen, Verrassing! en Stille GetuigenIn 2012 verscheen hun vijfde thriller Schuld en in oktober 2013 Val.
In een natuurgebied in het noorden van Nederland worden de bijna vergane resten van een man gevonden. Enige tijd later spoelt een ander dodelijk slachtoffer aan op de oever van de Maas in Zuid-Limburg. Aanvankelijk worden de zaken niet met elkaar in verband gebracht, de politie gaat uit van op zich zelf staande gevallen van zelfdoding. Totdat blijkt dat op beide lichamen het visitekaartje is gevonden van mr. Caroline van Soerendonk, echtscheidingsadvocate te Maastricht. De recherche denkt dat zij de beide mannen gekend heeft, maar Caro weet zeker van niet. Onder druk gezet door haar kantoor, dat beducht is voor imago schade, begint Caro een eigen onderzoek om haar onschuld te bewijzen. Haar speurtocht eindigt onverwacht dicht bij huis.

Klem, het vervolg op Val, is ook afzonderlijk goed te lezen en te begrijpen. Soms wat flashbacks, maar omdat het verhaal begint met: Wat voorafging... is dit geen enkel probleem. Tupla M. heeft een lekkere vlotte schrijfstijl, zet goed de emoties neer van de personages, vooral Caro (Caroline) van Soerendonk leer je uitgebreid kennen met haar up en downs.

Waar Caro in het eerste deel nog bij haar man woonde, zijn ze nu uit elkaar. Ook de lichamelijke en geestelijke kanten zijn weer in orde, alleen de fouten die ze destijds in haar werk maakte achtervolgen haar nog steeds, wantrouwen van het advocatenkantoor blijft dan ook niet achterwege als er lijken met haar visitekaartje opduiken. Caro neemt het heft in eigen handen omdat ze denkt dat de meerdere doden met elkaar en haar in verbinding staan. Eerst vinden ze skeletresten van een oudere man, dan een lijk met een touw om zijn nek, moord of zelfmoord? Wanneer er nog meer doden vallen en Caro denkt dat ze een stalker heeft, slaat de onrust toe.

Bovendien lees je over het privéleven van Caro, over haar man die een relatie heeft terwijl zij nog getrouwd zijn, haar tienerdochter Julia van 15 met haar eigenzinnigheden en Leonard haar broer die denkt alle wijsheid te hebben.

Dit is het eerste boek welke ik van Tupla M. lees en ik vind het een lekker boek, niet echt een thriller maar spannend genoeg om te willen weten wat er nu eigenlijk aan de hand is.

Saskia:
Pas toen ik begon met lezen in dit boek, begreep ik dat dit het tweede deel is van een serie met echtscheidingsadvocate Caroline van Soerendonk in de hoofdrol. Ondanks dat ik het eerste deel Val dus niet gelezen heb, vond ik het verhaal gemakkelijk te volgen. De schrijfwijze van de auteurs is zo luchtig dat je door het boek heen vliegt, ook de korte hoofdstukken dragen hier aan bij, je bent gauw geneigd om nog één hoofdstukje te lezen, ik had het boek dan ook binnen twee dagen uit. Het verhaal op zich boeide me ook zeker maar ik had het gevoel al vaker zo'n soort thriller gelezen te hebben, een beetje een "dertien in een dozijn" thriller. Ook vond ik sommige dingen wat vergezocht allemaal maar ik heb wel genoten van het boek, een beetje dubbel dus! Als je op zoek bent naar een gemakkelijk, luchtig geschreven thriller voor tijdens je vakantie, moet je Klem zeker gaan lezen, ik waardeer dit boek met drie sterren.

Xandra:
Dit is het tweede boek van het schrijversduo M. Tupla met in de hoofdrol de advocate Mr. Caro van Soerendonk. Het boek begint dan ook met wat voorafging, een korte samenvatting van boek één Val. Caro komt in de klem te zitten als haar visitekaartje op een aantal dode mensen wordt aangetroffen. Hierdoor komt haar leven, wat net weer een beetje normaal verloopt, wederom in een vervelende versnelling.

Het boek is prima op zichzelf te lezen, zonder boek één gelezen te hebben. Het boek bevat drie delen, Papier, Steen en Schaar, naar het gelijknamige spelletje. De vergelijking ontgaat me een beetje. Verder is er een proloog en een hoofdstuk een paar jaar later. Het boek leest aardig weg, ik vond het een originele verhaallijn hebben. Maar toch ben ik niet heel enthousiast. De hoofd- en bijpersonen hebben voor mij te weinig karakter, waardoor ze niet gaan leven. Sommige bijpersonen hadden voor mij ook net zo goed weggelaten kunnen zijn. Ze geven Caro geen extra dimensie. Ook het einde is vrij onverwacht en in verloop van het boek voor mij wat te extreem.

Ik geef dit boek 2,5 ster, omdat de personen niet echt gaan leven voor mij. Maar de verhaallijn vond ik goed.