Recensie: Door de bank genomen - George van Houts

Titel: Door de bank genomen
Auteur: George van Houts
Genre: Mens & Maatschappij
ISBN: 9789021403076
208 pagina's | Uitgeverij Q | september 2016

George van Houts:
George van Houts werkte voor televisie (RAM, Kanniewaarzijn), was te horen op de radio (Radio Bergeijk), maakte cabaret (o.a. van Houts en de Ket), speelde in films (o.a. Soof) en maakt theater (o.a. De verleiders).

Over het boek:
George van Houts is geen econoom, maar een theatermaker die zelf alles uitzocht over ons geldsysteem. Dit boek is een verslag van de theatrale zoektocht van een ‘muppet’ (een klant in bankterminologie) naar de knap verhulde waarheid over hoe ons geld werkt, wie er de baas is, wie de lasten dragen en wie er schathemeltje rijk van worden. De volgende vragen komen aan bod:
Kunnen we ons geld niet zelf maken?
Wat is toch de bedoeling van ‘rente’?
Waarom zijn banken Too Big To Fail en Too Big To Jail?
Waarom doet de politiek niets aan de misstanden?
Waarom zweeft er een nog altijd groeiende sprinkhanenwolk van 5000 miljard euro per dag over de aardbol op zoek naar rendement terwijl wij krom liggen onder bezuinigingen?

Inmiddels zijn er aardig wat boeken geschreven over de bankenwereld en hun rol in de crisis. Denk hierbij aan De Prooi van Jeroen Smit of Het kan niet waar zijn van Joris Luyendijk. De vraag is natuurlijk of dit het zoveelste boek is over dit thema of dat Door de bank genomen onderscheidend genoeg is. Ik ga voor dit laatste. Waar andere boeken diep op de oorzaak van de bankencrisis ingaan en hier en daar wat wetenschappelijk zijn, is dat bij dit boek niet het geval. Dat maakt Door de bank genomen toegankelijk voor een breder publiek. De auteur is geen journalist en heeft geen financiële achtergrond. Voor mij is hij nog steeds het gezicht van een bekende koffiereclame, maar George van Houts is ook initiatiefnemer van het theatergezelschap De verleiders dat stukken heeft gespeeld over de vastgoedfraude en de fraude bij Ahold. Dit boek is gebaseerd op het gelijknamige theaterstuk Door de bank genomen.

In het begin van het boek krijgen we een stoomcursus Algemene economie voor beginners. De auteur licht toe hoe banken werken en op een vermakelijke manier legt hij uit wat rente nu precies is. Het verhaal is het meest sterk in de dialogen die uitgeschreven zijn, zoals tussen de VVD-coryfeeën die allemaal een rol speelden binnen de DSB-bank. Hier toont George van Houts de theatermaker zich. Hier en daar wordt alles wat gesimplificeerd, maar dat maakt Door de bank genomen ook wel weer onderscheidend van de andere, meer neutrale boeken over dit thema. De auteur laat in ieder geval zien dat hij gepassioneerd is. Hij heeft zelfs een toespraak gehouden in de Tweede Kamer als vertegenwoordiger van het burgerinitiatief Ons Geld, waarbij zij pleiten voor een verandering van het geldstelsel. Het blijft voor hem niet alleen bij woorden, maar hij zet zich ook in voor echte veranderingen. Dit boek is zeker een aanrader voor mensen die wat meer over de bankencrisis willen weten, maar opzien tegen de meer wetenschappelijke verhandelingen over dit onderwerp.