28-10-16

Recensie: Mijn Arabische keuken - Mounir Toub


Titel: Mijn Arabische keuken
Auteur: Mounir Toub
Recensie: Thea
Genre: Kookboeken
ISBN: 9789048831616
256 pagina's | Uitgeverij Carrera | april 2016

Mounir Toub:
Mounir Toub weet zijn weg in de professionele keuken feilloos te vinden. Inmiddels is hij al jaren een van de bekende gezichten van 24Kitchen waar hij de kijkers van 'Grenzeloos Koken' inspireert de Arabische keuken te ontdekken. Met al je liefde, genegenheid en passie koken voor een dierbare is volgens Mounir het mooiste ter wereld.

Over het boek:
Mounirs liefde voor de Arabische keuken is hem letterlijk met de paplepel ingegoten. Hoewel hij van diverse meesterchefs veel heeft geleerd, blijft zijn moeder zijn allergrootste kookidool: 'Ik zag door haar al vroeg in dat je met eenvoudige, goed bereide gerechten mensen gelukkig maakt.' Aan de hand van klassiek en modern Arabische recepten laat Mounir in Mijn Arabische keuken met aanstekelijk enthousiasme zien hoe lekker, gezond en veelzijdig deze keuken is. Van ingelegde sinaasappels tot saffraanmayonaise, van lamstajine met doperwten en artisjok tot brick met ei en tonijn, van een salade van gort met granaatappels tot gepocheerde vijgen met vanille-rozenwaterroom.

Recensie door Thea:
Jaren geleden kwam ik in aanraking met de Marokkaanse keuken, die geuren, de smaken, gewoonweg genieten. Maar, shame on me, de afgelopen jaren verloor ik deze keuken uit het oog, totdat ik enkele weken geleden onverwachts in een Marokkaans restaurant terechtkwam, wat een herontdekking. Zoals te verwachten bleef het dan ook niet bij één bezoek aan dit restaurant. Het was hier dat ik het boek van Mounir Toub zag liggen, de cover van het boek trok meteen mijn aandacht en al snel bladerde ik het boek door en werd enthousiaster en enthousiaster. De geuren en smaken die ik in het restaurant rook én proefde, die wilde ik thuis ook ervaren. Dolblij was ik dan ook toen ik het boek als recensie-exemplaar (in ebook vorm) van de uitgeverij mocht ontvangen, waarvoor dank! Thuis gingen wij meteen in overleg, om al bladerend door het ebook te bedenken welke gerechten we wilden gaan maken en met welk gerecht we zouden starten. Die heerlijke harira, (naar een goed recept was ik al jaren op zoek), de bastillakip, die we zó lekker vonden smaken in het restaurant. Of toch de ossenhaas met ras el hanout-saus? Of ... De beslissing hiervoor was nog niet zo eenvoudig, zoveel heerlijke gerechten, de lijst van nog te bereiden gerechten werd langer en langer ...

1. Beghrir  2. Harira  3. Gevulde druivenbladeren


In de inleiding van het boek lezen we over Mounirs jeugd en loopbaan. De kookkunst van zijn moeder (en de daarmee samenhangende mooie eetherinneringen) werd zijn motivatie om kok te worden. Hierna volgt een overzicht van kruiden en specerijen die onmisbaar zijn in de Marokkaanse keuken (zoals bladpeterselie, koriander, munt, selderij, gember, kaneel, oranjebloesemwater, rozenwater en saffraan), gevolgd door een woordenlijst met Marokkaanse benamingen voor een aantal ingrediënten die men vaak in de Marokkaanse keuken gebruikt. 


1. Shakshuka  2. Kiptajine (met pruimen)  3. Lamsschenkeltajine (geen schenkel gebruikt, wel lamsvlees)



Vervolgens vinden we de recepten, ingedeeld in: Basis (hoe maken we smaakmakers als smenn, kruidenolie, ingelegde citroenen of sinaasappels, harissa, pikante ras el hanout, etc), Broodsoorten, Salades en Mezze (Gemarineerde komkommers, met ingrediënten als oranjebloesemwater en poedersuiker, echt lekker), Soepen (eindelijk een lekker recept voor Harira, mijn favoriete soepgerecht), Tajines (Shakshuka, maar vooral de Kiptajine met zoete aardappel waaraan ik pruimen toevoegde, heerlijk!), Vleesgerechten (Ossenhaas met ras el hanout-saus, die saus, zó verrukkelijk, tot de laatste druppel ging deze op!), Visgerechten, Vegetarisch, Bastilla’s (Bastillakip, aanrader!), Couscous, Nagerechten (hoog op de lijst van nog te maken gerechten staat de Dadel-sinaasappel-kokostaart, lijkt mij echt geweldig van smaak) en Koek en zo (de Marokkaanse snickers, wanneer je deze eenmaal geproefd hebt...). Per recept wordt zowel de Nederlandse als de Arabische naam plus fonetische uitspraak gegeven. Naast deze recepten vinden we ook pagina’s met persoonlijke verhalen van de auteur, voorzien van verdere uitleg over bepaalde ingrediënten en gerechten. Achterin het boek vinden we een register en een receptenindex.

1. Ossenhaas met ras el hanout-saus & pommes fondant  2. Bastillakip  2. Marokkaanse snickers
Het boek straalt passie voor koken uit. De schitterende foto’s zijn uitnodigend en maken dat je meteen de keuken in wilt om de recepten te gaan maken. Deze recepten zijn niet moeilijk te bereiden, duidelijk en stapsgewijs wordt het recept weergegeven. Ingrediënten zijn over het algemeen makkelijk te verkrijgen (hoewel ik even moest zoeken naar oranjebloesemwater). Voor wie interesse heeft om zijn of haar kook-horizon te verbreden en benieuwd is naar de Arabische (Marokkaanse) keuken, of voor degene die op zoek is naar een goed kookboek met Arabische gerechten, dit boek is écht een aanrader! De afgelopen weken rook het hier thuis in de weekenden heerlijk naar de Marokkaanse keuken, vele gerechten hebben wij reeds bereid uit dit kookboek, nog vele gerechten zullen zeker volgen...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen