Recensie: Moordspel - Cis Meiijer

Titel: Moordspel
Auteur: Cis Meijer
ISBN: 9789026140952
304 pagina's | Uitgeverij De Fontein | september 2016

Cis Meijer:
Cis Meijer studeerde film- en televisiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt niet alleen als schrijfster, maar ook als beeldeditor. Met Val schreef zij een bloedstollende jeugdthriller, haar ervaring als model inspireerde haar tot het schrijven van Verdoofd, waarmee ze werd genomineerd voor de Hebban Award voor beste YA-thriller in 2014.

Robin en haar tweelingbroer Kai gaan met hun klas naar de Ardennen, maar vlak voor vertrek wordt Kai wegens agressief gedrag van school gestuurd. Robin is woedend. In de Ardennen haalt ze haar vriendin en twee vrienden over om tijdens een moordspel de leraar die Kai heeft weggestuurd een lesje te leren. Dat blijkt een gevaarlijke zet, want hij is ineens spoorloos. Speelt hij een spel met hen? Robin vreest dat haar leraar echt in de problemen zit en gaat naar hem op zoek. Wanneer haar beste vriendin ook verdwijnt, verandert de zoektocht in een regelrechte nachtmerrie.

Het boek trekt je aan door de voorkant die onheilspellend is en je een duister gevoel geeft: donker, een bos met een huis waar alleen op de eerste verdieping een lichtje brandt. De titel in rode letters neergezet. Bovendien is de titel overduidelijk te verklaren; het verhaal gaat namelijk over het spelen van een Moordspel, wanneer Robin met school in de Ardennen is, uit wraak voor haar leraar. Moordspel is een superspannend moordmysterie over vier spelers en één slachtoffer.

Wat volgt is een spannend verhaal dat geen moment verveelt, makkelijk leesbaar is en de dader … het is een ware puzzeltocht die je ondergaat, een kat- en muisspel. Het verhaal heeft geen constante spanningsboog, maar het einde is een goedmaker.