Recensie: Voor de val - Noah Hawley

Titel: Voor de val
Auteur: Noah Hawley
ISBN: 9789022576144
384 pagina’s| Uitgeverij Boekerij | juni 2016
Noah Hawley:
Noah Hawley is een Amerikaanse film- en televisieproducer, scenarioschrijver, componist en auteur. Hij studeerde politieke wetenschappen aan het Sarah Lawrence College, en werkte nadien in New York bij de Legal Aid Society waar hij zich voornamelijk bezighield met zaken rond kindermishandeling en -verwaarlozing. Schrijven was in die tijd een soort van therapeutische uitlaatklep voor hem, om te ontsnappen aan de schrijnende toestanden waarmee hij geconfronteerd werd in zijn dagelijks werk. Uiteindelijk werd het hem allemaal te veel, en verhuisde hij naar San Francisco. Hawley bleek een begenadigd producent en bedenker van van film- en televisiescenario's te zijn. Hij bedacht, schreef en produceerde bekende series als Fargo en Bones, maar bleef tegelijkertijd ook schrijven. Hij debuteerde in 1998 met A conspiracy of tall men.
Op een mistige zomeravond gaan tien mensen in Martha’s Vineyard aan boord van een klein privévliegtuigje: negen rijke mensen die daar thuishoren, en een kunstenaar die toevallig aan boord belandt. Zestien minuten later is het vliegtuig neergestort in zee. De enige overlevenden zijn een jongetje van vier en Scott Burroughs, de kunstenaar, die het kind weet te redden. Afgewisseld met flashbacks naar de levens van de passagiers en bemanningsleden van het vliegtuigje die het niet overleef­ den, ontvouwt zich het verhaal van Scott, het jongetje en de fragiele vriendschap die zich ontwikkelt tussen dit onwaar­ schijnlijke duo. Langzamerhand rijst het vermoeden dat er iets achter de vliegtuigcrash zat – er zijn te veel bizarre toevallig­ heden. Waarom zaten er zo veel invloedrijke mensen aan boord van deze vlucht? Was het ongeval een mechanische of een menselijke fout, of was er iets anders aan de hand?

Recensie door Coenraad:
Tien mensen gaan op een prachtige zomeravond in Martha’s Vineyard aan boord van een privévliegtuig. De kunstenaar, Scott Burroughs, wordt door Mevrouw Bateman gevraagd mee te vliegen. Voor Scott is het ongewoon om zich te begeven in de luxe wereld van de jetset en hij voelt zich er wat ongemakkelijk bij. Zestien minuten na het opstijgen stort het vliegtuig onverklaarbaar neer in zee. Alleen Scott en een vierjarig jongetje zijn de overlevenden. Scott neemt hem zwemmend mee op sleeptouw, hoewel het hem veel pijn en moeite kost vanwege zijn gewonde schouder. Uiteindelijk weten ze de kust te bereiken.

Bij een nieuwszender, waar de vader van het jongetje de dagelijkse leiding heeft en waar Bill Cunningham de nieuwslezer is, wordt al snel gespeculeerd over het hoe en waarom van de crash. Wie is die kunstenaar en waarom was hij aan boord? De nieuwslezer wil de waarheid boven tafel krijgen, temeer daar het extra kijkcijfers oplevert.

Het verhaal draait om Scott als de held in dit boek. Hij wordt ook neergezet als een verdachte die dit allemaal zou hebben beraamd. De andere personen leer je door middel van flashbacks uit hun leven kennen. Die verhalen zijn belangrijk voor het verloop van het verhaal, waardoor er verschillende mogelijkheden ontstaan over hoe deze crash heeft kunnen plaatsvinden.

Noah Hawley heeft met Voor de val een bijzonder verhaal geschreven dat vol speculaties zit die gaandeweg duidelijk worden tot en met de ontknoping.