Recensie: Wie je morgen bent - Rebecca Stead

Titel: Wie je morgen bent
Auteur: Rebecca Stead
ISBN: 9789045119502
312 pagina's | Querido Kinderboeken | augustus 2016

Rebecca Stead:
Rebecca Stead begon op de lagere school al met schrijven. Na school besloot ze dat ze geen schrijfster kon worden, want het beroep was simpelweg niet erg praktisch. Ze studeerde rechten en werkte als advocaat. Ondertussen trouwde ze en kreeg twee kinderen. Maar het bleef kriebelen: schrijven bleef altijd een deel van haar leven. Op een dag besloot ze toch maar als schrijfster aan de slag te gaan, en met succes!

Bridge, Emily en Tabitha zijn al jarenlang beste vriendinnen. Maar dit schooljaar lijkt niets meer hetzelfde. Wat gister normaal was, is nu ineens kinderachtig. Waar de een er nog altijd hetzelfde uitziet, wordt de ander ineens jaren ouder geschat. Blijven vriendschappen hetzelfde, als je zelf in sneltreinvaart verandert, en de wereld om je heen ook? Hoe trouw moet je blijven aan een vriendin die keuzes maakt waar je niet achter staat? Wat doe je als een gewaagde foto in verkeerde handen valt en doorgestuurd wordt naar de hele school? En kun je verliefd worden op iemand met wie je bevriend bent?

Het verhaal draait om drie goede vrienden en jongeren Emily (Em) Tabitha (Tab) en Bridge (Bridget). Ze hebben met elkaar afgesproken dat ze nooit maar dan ook nooit ruzie zullen maken. Wat ze zich niet beseffen is dat er een heel nieuw levensfase aan zit te komen met nog meer veranderingen.

Bridge haar leven krijgt al iets eerder een geheel andere wending wanneer zij op haar achtste een zwaar ongeluk krijgt. Ze heeft een jaar nodig om hiervan te revalideren. Zodra zij het ziekenhuis verlaat vertelt een zuster Bridge dat zij met een reden op de wereld gezet is daar zij het ongeluk overleefd heeft. Het is iets wat haar leven gaat overheersen zodra zij in de pubertijd terecht komt. Altijd blijft de vraag zich in haar hoofd herhalen. Voor haar een reden om het uit te zoeken. Zo besluit zij om katten oren te dragen daar zij zich er veilig en geborgen bij voelt.

Ook verandert er bij haar vriendinnen zo het één en ander. Em krijgt opeens allemaal rondingen en begint een echte vrouw te worden, terwijl Bridge het gevoel krijgt dat zij laat is met alles. Em krijgt ook aandacht van oudere jongens, zo ook een populaire jongen uit een hogere klas. Hij vraagt haar een foto van haar schoenen te sturen. In eerste instantie vind ze het vreemd maar haalt haar schouders op en stuurt hem een foto van haar schoenen. Waarop zij een foto van zijn gympies terug krijgt. Het lijkt allemaal onschuldig te zijn en ondanks de vele waarschuwingen besluit zij ermee door te gaan. En zeker niet zonder nare gevolgen. Dan heb je nog Tab die zeer leergierig en slim is. Zij is erg goed in vreemde talen en haar lerares Engels is haar grootste voorbeeld. Ook kan ze goed met de medeleerlingen van dit groepje overweg. Wat weer voor spanningen tussen haar oude vrienden leidt.

Ook leren wij nog meer personages in het boek kennen. Wat vooral in het begin voor verwarring zorgt. Wie is deze persoon en wat heeft dit allemaal met de vriendinnen te maken? Je hebt helemaal niet het gevoel dat er een bepaalde connectie met elkaar is. Wat het nog onrustiger maakt is dat er geen naam bekend is van deze persoon. Deze zal pas tegen het eind bekend worden. Als lezer wordt je nieuwsgierigheid gewekt.

In het begin is het erg lastig het boek te volgen. Je wordt overspoeld met allerlei personages en informatie over iedereen. Eenmaal deze passage voorbij komt er meer rust in het boek en komt alles uiteindelijk bij elkaar. Lezers die makkelijk afgeleid zijn en liever een boek lezen die vanaf het begin makkelijk doorloopt kunnen met dit boek worstelen. Het is even door de zure appel heen bijten. Want zodra je daar doorheen bent is het een genot om te lezen!