Recensie: Hoe je verliefd wordt op een zwerver die in de bosjes woont - Emmy Abrahamson

Titel: Hoe je verliefd wordt op een zwerver die in de bosjes woont
Auteur: Emmy Abrahamson
Recensie: Thea
ISBN: 9789021404660
208 pagina's | Uitgeverij Q | oktober 2016

Emmy Abrahamson:
Emmy Abrahamson debuteerde in 2011 met een Young Adultboek. Inmiddels heeft ze er vier geschreven. Hoe je verliefd wordt op een zwerver die in de bosjes woont is haar eerste roman voor volwassenen. Ze werkt inmiddels aan haar tweede roman.

Julia is een jonge Zweedse vrouw die in Wenen woont. Ze geeft Engelse les aan studenten die niet allemaal even gemotiveerd zijn. Ze wil graag een boek schrijven, maar iets vinden om over te schrijven blijkt moeilijker dan gedacht. Julia is een beetje eenzaam en verveelt zich vaak. Als ze op een zaterdag op een bankje in het park zit ontmoet ze Ben. Ze raken in gesprek en Julia voelt zich direct tot hem aangetrokken. Hij is perfect! Er is maar één nadeel: Ben is een zwerver. Hij woont in de bosjes en zou echt eens een douche moeten nemen. Kunnen hun werelden ooit samenkomen?

Recensie door Thea:
“Toen ik zei dat ik geen keus had toen ik jou ontmoette, bedoelde ik dat jij de meest ongelooflijke en unieke man bent die ik ooit heb ontmoet. Ook al stonk je, was je dakloos en had je vieze voeten. Ik wil bij niemand anders zijn dan bij jou.”

Het verhaal over Julia en Ben is gebaseerd op een waargebeurd verhaal: de auteur werd zelf verliefd op een dakloze man in Wenen. De lange titel van het boek spreekt tot de verbeelding. Ik was dan ook nieuwsgierig naar het verhaal en had hoge verwachtingen. Heeft het verhaal mijn verwachtingen waar kunnen maken? Ja en nee, het verhaal is een leuk feelgood verhaal, soms hilarisch, soms langdradig, dit laatste zeker in het begin van het verhaal. Het duurde dan ook enige tijd voordat het verhaal mijn aandacht te pakken had, pas op het moment dat Julia zwerver Ben ontmoet wordt het verhaal boeiend. Hoewel het verhaal voorspelbaar is, zorgt het voor enige uren van ontspanning.

“Ik vind het prima om alleen te zijn. Ik hou van mijn leven. Ik hou van mijn stille appartement, mijn schone keuken en mijn boekenkasten vol met boeken. Ik hou ervan dat alles zich precies daar bevindt waar ik het heb achtergelaten. Meer heb ik niet nodig en mijn eenzaamheid maakt me niet ongelukkig of zielig.”

Julia, een jonge Zweedse volgde ooit haar ex Matthias naar Wenen. Hun relatie hield geen stand, toch bleef Julia in Wenen wonen. Ze werkt er als lerares Engels bij taalinstituut Berlitz. Julia leidt een georganiseerd leventje zonder risico’s, haar dagen zien er hetzelfde uit: ze geeft zoveel mogelijk uren les om zich vervolgens naar haar appartement te slepen. Ze heeft weinig vrienden, voelt zich eenzaam en weet zich eigenlijk geen raad met haar vrije tijd.

“Ben komt naast me liggen en doet zijn ogen dicht, terwijl ik naar hem blijf kijken en iets voel in mijn binnenste - iets warms en fladderends - dat ik jaren niet heb gevoeld. Ook al ben ik me er continu terdege van bewust dat we geen toekomst hebben. Hij is een vierentwintigjarige zwerver zonder opleiding. En zonder schoenen. Ik wil geen langdurige relatie met iemand die als verhuizer en wormenvanger werkt en geen vooruitzichten heeft, laat staan met zo iemand trouwen.”

Maar dan ontmoet ze op een dag een zwerver en raakt met hem in gesprek. Ben, afkomstig uit Canada, op doorreis naar Berlijn is hij blijven hangen in Wenen. Hij woont in de bosjes bij het stadspark. Wat Julia nooit voor mogelijk had gehouden gebeurt, ze worden verliefd en al snel trekt hij bij haar in. Maar hun werelden blijken toch wel erg ver uit elkaar te liggen, Julia’s leven is georganiseerd, dit biedt haar houvast, terwijl Ben daarentegen juist van afwisseling en avontuur houdt. Ben heeft niet gestudeerd, heeft geen betaald werk. Langzaamaan ontstaan er steeds meer irritaties tussen Ben en Julia. Na een ruzie vertrekt Ben uit Julia’s leven. Wanhopig gaat Julia op zoek naar Ben, maar waar is hij?

“Het beste wat me ooit is overkomen heb ik kapotgemaakt vanwege een sok en een bierblikje. Omdat ik het veel te hoog in de bol heb.”

Zal het Julia lukken Ben te vinden en zal hun liefde de verschillen tussen hen weten te overbruggen?

“Voor het eerst treft het me als een stomp in mijn maag dat ik hem nooit meer zal zien. En dat ik er nooit achter zal komen waarom hij ervandoor is gegaan. Iets in me gaat stuk. Ik wil schreeuwen: waar ben je? Waarom heb je tegen me gelogen? Je zei dat ik de rest van mijn leven aan je vast zou zitten!”