Recensie: Spuiten en snikken - Claudia van Loon

Auteur: Claudia van Loon
Recensie: Marion
Genre: Waargebeurd: gezondheid
ISBN: 9789491061431
267 pagina's | Kaft Media | 2014
Claudia van Loon:
Claudia van Loon is opgegroeid in Tilburg en woont daar nog steeds. In 2012 trouwde ze met Jan, die ze al kent vanaf de middelbare school. Vanaf het begin van haar relatie houdt ze een dagboek bij, waarin ze haar diepste gevoelens aan het papier toevertrouwt. Thema’s als vruchtbaarheidsproblemen, ICSI-behandelingen, liefde, misbruik, het moederschap en reizen beschrijft ze puur, waarbij ze haar meest kwetsbare kant toont. Het is Claudia haar doel anderen te helpen met haar verhaal. Met het uitgeven van haar boek Spuiten & snikken debuteert Claudia en wordt haar droom werkelijkheid.

Over het boek:
Claudia van Loon beschrijft het lange en moeilijke traject dat zij samen met haar man Jan aflegt om hun grote wens uit te laten komen. Ze deelt hierbij haar diepste gevoelens en neemt de lezer mee op een reis langs teleurstellingen, vruchtbaarheidsbehandelingen, onzekerheden, angsten en intens verdriet, maar ook langs dankbaarheid en groot geluk.

Recensie door Marion:
De titel zegt het eigenlijk al waar het boek over gaat; Spuiten & snikken. Een verhaal over een jonge vrouw die één van de vele trajecten beschrijft van vruchtbaarheidsbehandelingen. Het verhaal is geschreven om lotgenoten (h)erkenning te geven, maar ook om taboes te doorbreken die er nog veel liggen op vruchtbaarheidsbehandelingen. En dat terwijl 1 op de 6 stellen in hun leven te maken krijgt met vruchtbaarheidsproblemen. Ik zag het boek voorbij komen in een tijdschrift en het bleef maar in mijn hoofd zitten, gelijk had het door de titel al indruk gemaakt. Misschien ook omdat ik wist dat ik vrij binnenkort ook zelf in een soortgelijk traject zou komen en zoekende was naar informatie. Dit boek is een hele fijne combinatie van een waargebeurd verhaal met emoties maar tegelijkertijd ook informatief doordat er tussendoor stukjes informatie staan, een fijne bevestiging voor als je zelf al op internet loopt te zoeken en er weinig wegwijs uit wordt, het zijn stukjes bevestiging als het zo leest in het boek, wetende dat de auteur zelf ook in die periode zoekende was naar informatie en ervaringen van lotgenoten.

Een boek met veel herkenning voor wanneer zwanger worden niet om de natuurlijke manier lukt en je een beetje hulp nodig heb van buitenaf. Claudia beschrijft het verhaal vanaf het moment dat zij en haar vriend Jan besluiten dat ze toe zijn aan kinderen. Een baby zou hun leven compleet maken. Wanneer het niet direct lukt gaan ze niet bij de pakken neerzitten en gaan door met hun leven, een verloving volgt en wanneer ze bezig zijn met de voorbereidingen van hun droombruiloft stort hun wereld in. De kans dat zij ooit papa en mama zullen worden is extreem klein en de weg die ze moeten volgen is lang en zwaar. De vraag is dan ook tot hoever je wilt gaan en hoeveel verdriet je aan kunt. Je leeft helemaal met hun mee, met alles wat ze moeten ondergaan, de constante onzekerheid, de periodes op het ‘’wachtbankje’’, de ziekenhuisafspraken en de goed bedoelde adviezen van vrienden en familie, waar je niet altijd op zit te wachten, omdat zij niet precies hetzelfde meemaken. Claudia en Jan proberen er het beste van te maken in de tussentijd, te genieten van reizen en stedentrips en vooral van elkaar. Wanneer het in Nederland niet lukt en Claudia via via hoort dat er in België betere resultaten worden geboekt met meer kans, gooien ze het roer om en zoeken daar het laatste beetje hoop. Buiten de emotionele lading is het ook een aanslag op hun bankrekening. En als de 3e poging niet lukt, betekent dit dat de kosten voor eigen rekening komen. Er speelt zoveel meer rondom dit onderwerp dan dat je jezelf kunt voorstellen. Dit boek geeft een inkijkje, over hoe het zou kunnen zijn wanneer je met vruchtbaarheidsproblemen zit. Het is één van de vele verhalen, want iedereen is anders, er zijn veel soorten trajecten die door ieder op hun eigen manier ervaren wordt. Maar het is fijn dat er boeken zoals Spuiten & snikken zijn en Claudia haar verhaal heeft toevertrouwd aan de wijde wereld.