Recensie: Berouw - Corinne Vlaminckx

Titel: Berouw
Auteur: Corinne Vlaminckx
ISBN: 9789462662247
300 pagina's | Schrijverspunt | oktober 2016
Corinne Vlaminckx:
Corinne Vlaminckx groeide op in het Brabantse Boxtel. Na het behalen van haar Havodiploma in 1986 ging ze werken als administratief medewerkster. Daarnaast volgde ze in de avonduren diverse opleidingen waaronder Moderne Bedrijfs Administratie en Praktijkdiploma Loonadministratie om vervolgens als boekhouder/loonadministrateur aan de slag te gaan. Lezen en schrijven behoorden altijd tot haar grote hobby’s en haar droom was om ooit zelf een boek te schrijven en uit te geven. In 2013 deed ze voor het eerst mee aan een verhalenwedstrijd en verscheen haar verhaal In mijn hoofd in de verhalenbundel Jeugd. In vervolg op dit verhaal verscheen in 2014 het boek Moordfamilie, in 2015 verscheen het boek Beklemd.

Het verhaal
Wanneer Sanne contact opneemt met een zieke geest uit haar verleden, belandt ze in een emotionele rollercoaster. De ontspoorde puber die haar destijds heeft verkracht, richt nu zijn pijlen op iedereen die hem het leven zuur heeft gemaakt. Als je in je jeugd veiligheid en geborgenheid moet ontberen, tot welke gruwelijke daden ben je dan in staat? Hoeveel slachtoffers moeten er vallen om het kleine kind in de psychopaat tot bedaren te brengen? En wie sleept hij mee om zijn ultieme doel te bereiken?

"Hoeveel leed kan een mens verdragen? Wanneer wordt pijn ondraaglijk en wanneer ga je eraan onderdoor?"

Bas, Sanne en hun kinderen Sebastiaan en Silke lijken een gelukkig leventje te hebben, maar niks is minder waar wanneer het verleden van Sanne haar inhaalt. Wat volgt is een verhaal vol spanning, haat, wraak, harde feiten en soms ongelooflijke persoonlijke relaties. Sanne heeft al een heel verleden achter zich waar Bas niet van op de hoogte is, het begon al vroeg in haar jeugd. Ze belanden in een nachtmerrie die niet meer stopt.

"Ik ging voor mijn eigen geluk en dacht niet na over de gevolgen. Ik deed alles voor mijn eigen geluk. Ik heb haat gezaaid en ellende geoogst".

Waarom dan toch 4*, ten eerste gebeurt er zoveel dat het onrealistisch wordt, bovendien was ik soms de draad kwijt omdat er gewoon teveel familierelaties zijn. De constante spanning maakt dit tot een goed boek.