Recensie: Judas - Astrid Holleeder

Auteur: Astrid Holleeder
Recensie: Xandra
Genre: Mens & Maatschappij
ISBN: 9789048825028
576 pagina's | Lebowski Publishers | november 2016
Astrid Holleeder:
Astrid Holleeder - de zus van Willem Holleeder - schreef een verbijsterende familiekroniek waarin zij een onthutsend portret schetst van een gezin dat sinds 1983 - het jaar van de Heineken-ontvoering - alleen nog maar een achternaam heeft: Holleeder.

Over het boek:
Astrid en Sonja Holleeder besluiten in 2013 te doen wat niemand voor mogelijk hield: ze staan op tegen hun broer Willem – die na zijn vrijlating in 2012 tot nationale knuffelcrimineel was uitgegroeid – en leggen zeer belastende verklaringen tegen hem af, net als zijn ex-vriendin Sandra den Hartog. De dag dat het nieuws op 24 maart 2015 naar buiten komt – ‘Vrouwen vloeren Holleeder’ – worden in een uitzending van Rtl Late Night een aantal schokkende geluidsfragmenten uitgezonden. Het luidt de val van de onaantastbare Willem Holleeder in.

Wat weinigen wisten, is dat Willem Holleeder zijn familie dertig jaar lang terroriseerde, afperste en bedreigde, precies zoals zijn alcoholistische vader – werknemer bij Heineken – de familie jarenlang had overheerst en mishandeld. Kinderen, vrouwen, aangetrouwde familie, tot aan moeder Stien toe: niemand ontkwam aan hun despotische gedrag.

Judas speelt zich af tussen 2012 en het heden, en is doorspekt met flashbacks naar spraakmakende gebeurtenissen in het verleden. Het is een verbijsterende familiekroniek waarin Astrid Holleeder een onthutsend portret schetst van een gezin dat sinds 1983 – het jaar van de Heineken-ontvoering – alleen nog maar een achternaam heeft: Holleeder. In dit unieke boek vertelt zij op indringende wijze over de impact van de ontvoering op alle familieleden, de verwijdering tussen de bloedgabbers Willem Holleeder en Cor van Hout (die in 2003 om het leven kwam), de bedreiging van Peter R. de Vries, liquidaties en afpersingen in het criminele milieu. Ook spreekt ze vrijuit over haar jeugd en haar moeder, de kinderen, haar ex-partners, haar werk als advocate en haar dubbelrol als consigliere van haar broer. Door zich als vertrouweling op te stellen kon Astrid dicht in de nabijheid van haar broer verkeren, en hun gesprekken in het geheim opnemen, met maar één doel: hem levenslang geven.

Recensie door Xandra:
Dit boek leeft heel erg momenteel in Nederland en is door heel veel mensen gelezen. Het kwam in de boekwinkels als een soort publiciteitsstunt. De boekhandelaren wisten niet wat voor een boek ze zouden ontvangen. Maar dat het in zou slaan als een donderslag bij heldere hemel dat zou het doen. En dat deed dit boek ook bij mij. Een familieverhaal over de familie Holleeder, vertelt vanuit het perspectief van Astrid, de jongste uit het gezin. Het is een onwerkelijk verhaal en of het nou werkelijk waar is of niet het liet mij in ieder geval niet meer los.

Holleeder, de bekendste misdadiger van Nederland waar zo'n mysterie omheen hangt. En dan schrijft iemand een autobiografie over haar leven dat zo nauw verwant is aan het leven van Willem Holleeder. Het is bijna niet te doen om daar een oordeel over te geven, een juiste recensie te schrijven. Iedereen had al wel een eigen mening over het leven van een van de ontvoerders van Heineken.

"Zijn beeltenis was een icoon geworden, hij werd overal herkend en aangesproken. Hij genoot van al die aandacht, en iedereen leek vergeten waarom hij zo bekend was geworden. Zijn misdaden hadden hem een sterrenstatus opgeleverd, het leek wel of het de mensen niet uitmaakte wat hij had gedaan. In een mum van tijd werd hij de knuffelcrimineel van Nederland".

Astrid heeft een prettige manier van schrijven. Je leest het boek niet zomaar uit, het is erg gedetailleerd. Er is dan ook erg veel gebeurd in deze familie. De mogelijk belastende gesprekken die Astrid Holleeder opneemt staan veelal letterlijk uitgeschreven. Dit vond ik als lezer soms wat langdradig. Maar Astrid schrijft denk ik alle ellende en waanzin die plaats heeft gevonden in haar leven op in dit boek. Wat moet het spannend en een voldaan gevoel hebben gegeven toen het boek eenmaal in de boekhandels lag.

"Dubbelspel spelen: ik had het geleerd. Keer op keer had hij gedaan, en steeds kwam hij ermee weg. Het verschafte hem altijd het best denkbare alibi, maar het zou ook de oplossing van al mijn problemen kunnen zijn. Door gelijker tijd met justitie te spreken, kon ik met Wim blijven praten zonder dat ik als zijn verlengstuk werd gezien. Kon ik hopelijk ook een einde maken aan de dreiging waaronder ik leefde, en zou ik Wim kunnen laten boeten voor wat hij allemaal had gedaan".

In sommige passages van het boek druipt de angst van Astrid en Sonja van de bladzijdes af. "Zo almachtig, dat ik mij als klein meisje had aangeleerd in het Engels te denken zodat hij niet bij mijn gedachten kon komen. Hij was te dom om Engels te kunnen begrijpen" (Astrid over de angst voor haar vader).

Andere passages zijn weer erg emotioneel, zoals de beschrijving over de gelukte liquidatie op Cor van Hout. "Sonja liep gillend op Cor af. ‘Nee, nee, nee!’ schreeuwde ze. Ze nam zijn hoofd in haar handen en kuste zijn lippen. ‘Word wakker, Cor, word wakker, alsjeblieft, word wakker!’ huilde ze, en schudde zijn hoofd in de hoop dat hij wakker zou worden".

Een boek wat moeilijk ergens onder kan vallen. Het is geen gewone autobiografie. Het is bijna een stukje Nederlandse geschiedenis over de beruchtste en meest spraakmakende crimineel van Nederland. Of doe ik hem dan teveel eer aan? Het is bovenal een platvorm voor Astrid en haar zus Sonja om eens zichzelf te kunnen zijn en zich te kunnen uitspreken. Het eindigt met een laatste akkoord waarin Astrid ook haar excuus aanbiedt aan haar oudste broer. Wat een moeilijk proces moet dit geweest zijn. Ik zou wel aanraden dit boek te lezen of delen ervan. Het is boeiend geschreven met hier en daar wat teveel detail voor de gewone lezer. Ik geef dit boek 4 sterren. En misschien kan Astrid Holleeder hier haar nieuwe werk van maken.

"Maar die overeenkomsten maken mij niet zoals jij. Want alles wat jij doet, beschadigt anderen. En ik probeer dat juist te voorkomen".