Recensie: Kleine helden - Almudena Grandes

Titel: Kleine helden
Auteur: Almudena Grandes
ISBN: 9789056725679
320 pagina's | Uitgeverij Signatuur | november 2016
Almudena Grandes:
Almudena Grandes is een van de meest geprezen en best verkopende literaire auteurs in Spanje. Ze debuteerde in 1989, heeft inmiddels tien romans en drie verhalenbundels geschreven en werd bekroond met verschillende literaire prijzen. Sinds de bestseller Het ijzig hart is ze ook in Nederland een gevestigd auteur.

Kleine helden is een hartverwarmende roman over een volksbuurt in Madrid. Rijk en arm, jong en oud, singles en gezinnen, Spanjaarden en immigranten. Zij hebben geen schuld aan de crisis, maar moeten haar wel dragen, en er ondanks alles proberen bovenuit te stijgen. Elk op hun eigen manier beleven buurtgenoten bitterzoete momenten van onverwachte solidariteit, van verontwaardiging en woede maar ook van tederheid en doorzetten. Samen blazen ze hun buurt nieuw leven in.

Recensie door Nynke:
Op de cover zie je een foto van een volksbuurt in Madrid. Kleine helden geeft een schets van met name het hedendaagse leven van de gewone mensen in Spanje. Ze worstelen met hele gewone dingen; liefde, ouderdom, ziektes, werk, maar natuurlijk ook met de huidige crisis. De mensen in dit boek hebben daar allemaal wel mee te maken in het dagelijkse leven. Ze zijn hun baan al kwijt of dreigen hun baan kwijt te raken, ze komen in aanraking met kinderen die zonder eten naar school komen of raken hun huis kwijt. Ondanks alles gaan ze verder met hun leven en zijn er ook mensen die opstaan om anderen te helpen. Soms zijn ze zelfs hulpvaardiger dan ze zelf verwacht hadden en komen onvermoede talenten naar boven. Als lezer krijg je een intiem inkijkje in hun leven. Ondanks de grote hoeveelheid karakters die de auteur opvoert in dit boek, zijn de karakters geenszins oppervlakkig. Het boek is opgedeeld in drie delen; eerst, nu en later. Eerst (het verleden) laat zien dat het land al eerder kampte met crisis. Nu (het heden) beslaat het grootste deel van het boek en Later (de toekomst) verhaalt over hoe het de omschreven karakters nu vergaat. De hoofdstukken zelf hebben geen namen. Door de keuze voor de grote hoeveelheid karakters en de verhalen die door elkaar lopen, vind ik dit wel een gemis. Als lezer moet je er echt bij blijven en duurt het soms even voordat je door hebt in wiens leven je weer opnieuw bent ingestapt.

Kleine helden geeft een mooie kijk in het leven van de Spanjaarden en de manier waarop de crisis een hele samenleving raakt. Het is een hoopvol boek van mensen die ondanks alles naar elkaar omkijken en elkaar door de moeilijke tijd heen helpen.

BewarenBewarenBewarenBewaren