02-12-16

Recensie: Oostzee Romance - Anita Verkerk


Titel: Oostzee Romance (Cruiseschip Cupido #2)
Auteur: Anita Verkerk
Recensie: Thea
Genre: Chicklit
ISBN: 9789462041578
249 pagina's | Uitgeverij Cupido | 2016
Anita Verkerk:
Anita Verkerk schrijft al jaren met veel succes heerlijke (ont)spannende liefdesromans, eigentijdse familieromans en vrolijke chicklits voor vrouwen van alle leeftijden, over de hele wereld. Haar Engelstalige romans werden in de USA meerdere malen bekroond en ook in Nederland viel ze diverse keren in de prijzen. Daarnaast behoort ze tot de Top van meest uitgeleende auteurs. Anita is Ambassadrice van de Stichting Dierenhulp Zonder Grenzen.

Het verhaal:
Alleenstaande moeder Famke Oosthof (30) heeft allerlei angstklachten en is ontzettend bang om te varen. Als haar suiker-oom Josef van een stoepje valt en met zijn enkel in het gips aan huis gekluisterd is, regelt tante Irma dat Famke in zijn plaats met haar mee zal gaan op een cruise naar de Oostzee. Famke weigert pertinent, maar tante Irma zet haar zin gewoon door...

Recensie door Thea:
“Ik was niet van plan om mijn eigen leven en dat van mijn dochtertje op het spel te zetten. Ik ging absoluut niet met tante Irma mee op cruise. Ze bekeek het maar!”

Ik mocht weer virtueel inschepen op het luxe cruiseschip de Cupido voor een nieuw liefdesverhaal; Oostzee Romance. Zoals we van Anita gewend zijn, is ook dit boek een heerlijk feelgood verhaal waarbij ingrediënten als liefde, romantiek, verwikkelingen, humor en een prachtige setting aan boord van het luxe cruiseschip de Cupido niet ontbreken. Op een herfstachtige middag nestel ik mij op de bank onder een warm dekentje en begin met lezen in het boek. Het duurt niet lang of het verhaal heeft mijn aandacht te pakken, voordat ik het in de gaten heb zijn we enkele uren verder en lees ik de laatste zin van het verhaal. Hoewel het verhaal voorspelbaar is, is het een heerlijk ontspannend verhaal om lekker bij weg te dromen…

“Het zijn schatten van mensen, en normaal is geen moeite mij te veel, maar varen… Ik werd al akelig als ik daar alleen maar aan dacht.”

We lezen het verhaal van de alleenstaande moeder Famke die een fobie voor liften én varen heeft. Ze heeft last van paniekaanvallen die haar op de meest ongelegen momenten overvallen en ervoor zorgen dat ze veel beren op haar weg ziet. En juist zij wordt, samen met haar tienjarige dochter Merel, door haar tante Irma uitgenodigd mee op cruise te gaan, nu haar man Josef door een gescheurde enkelband aan huis gekluisterd is. Famke ziet dit helemaal niet zitten, maar wat ze ook zegt en hoe ze ook probeert er onderuit te komen, haar tante staat erop dat zij mee gaat. En tante Irma’s wil is wet, enige tijd later bevinden tante Irma, Famke en Merel zich dan ook aan boord van het luxe cruiseschip Cupido en kan hun cruise-avontuur beginnen…

“Maar toch … Het bleef een boot. Een ijzeren gevaarte, dat makkelijk naar de bodem van de oceaan kon zakken.”

Je merkt dat de auteur kennis van zaken heeft wanneer ze het leven aan boord beschrijft. Het boek heeft de nodige humor in zich, regelmatig moest ik dan ook hardop lachen om de capriolen van de bazige tante Irma, dochter Merel én Famke die vecht tegen haar “paniekdinosaurus”. Famke vindt het leven aan boord in eerste instantie maar niets en is doodsbang om gebruik te moeten maken van de aanwezige liften, maar tante Irma heeft haar hulp hard nodig ivm rolstoelgebruik. Zodra het maar even kan probeert Famke hier onderuit te komen, zij neemt liever tig trappen dan met de lift te gaan. Tante Irma probeert Famke van haar liftfobie af te helpen, maar of dit zal lukken? Ook heeft Famke een grote fantasie en denkt dat het schip vast en zeker zal vergaan… 

“Het was zo fijn geweest in zijn armen en we hadden elkaar bijna gekust… En nu bekeek hij me niet meer. Waar was het misgegaan? Lag dat misschien toch aan mij? Had ik anders moeten reageren? Ergens was het natuurlijk wel logisch dat Damian zijn baan niet op het spel wilde zetten voor… Ja voor wát eigenlijk?”

Op een dag ontmoet Famke tijdens een wandeling aan dek de knappe Damian en wordt verliefd. Famke denkt in eerste instantie dat hij het manusje-van-alles is aan boord, maar is dit wel zo? En Damian, is hij ook verliefd op haar? Waarom wil hij haar niet zoenen en houdt hij haar op afstand? Dan ontvangt Famke tijdens een excursie een verontrustend telefoontje dat oom Josef met spoed is opgenomen in het ziekenhuis. Halsoverkop vertrekken ze de volgende dag naar huis. Famke heeft Damian niet meer gesproken voor vertrek. Wanneer de Cupido in Rotterdam aanmeert doet zij een verwoede poging om Damian te spreken te krijgen, zelfs als ze hierdoor de beveiliging achter zich aan krijgt … Zal Famke Damian terug zien en eindelijk te weten komen wat hij voor haar voelt? 

Die hele kapitein interesseert me nog steeds helemaal niks. Maar Damian wel. Ik ben smoorverliefd op Damian.”

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen